PKP PLK na inwestycje do 2015 roku mają do dyspozycji 4,8 mld euro z funduszy unijnych w ramach rządowego programu Infrastruktura i środowisko. Kolejne 620 mln euro przeznaczyły na jej inwestycje samorządy.
W październiku DGP alarmował, że PKP PLK nie radzi sobie z pozyskiwaniem unijnych pieniędzy. Przez 10 miesięcy kolejarze nie złożyli ani jednego wniosku o wypłatę dofinansowania z budżetu na lata 2007–2013. W grudniu spółce udało się aplikować z 10 wnioskami. Osiem dotyczyło prac przygotowawczych, a tylko dwa robót, w tym budowy kolejowego łącznika na lotnisko Okęcie (wartość projektu: 380 mln zł).
Wartość wszystkich projektów sięga 4,9 mld zł, a dofinansowanie około 4 mld zł. Wśród wniosków o wsparcie prac przygotowawczych znalazł się również projekt Kolei Dużych Prędkości za ok. 300 mln zł.

>>> CZYTAJ TEŻ: Eksperci: Kolej jest największym przegranym polskiej transformacji

Reklama
– W I kwartale chcemy złożyć dziewięć wniosków na roboty budowlane o łącznej wartości 13 mld zł – obiecuje prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański.
Wśród dofinansowanych inwestycji znajdą się m.in. modernizacja torów w Łodzi za 1,9 mld zł, budowa LCS Gdańsk i LCS Gdynia za ponad 1 mld zł oraz LCS Działdowo za 1,73 mld zł (wszystkie na linii z Warszawy do Gdyni), II etap modernizacji linii kolejowej z Zabrza do Krakowa przez Katowice o wartości 2,54 mld zł, III etap modernizacji torów z Krakowa do Rzeszowa za 4,5 mld zł, budowa LCS Łuków na linii E20 z Siedlec do Terespola za 767 mln zł oraz pierwszy etap modernizacji linii kolejowej Rail Baltica z Warszawy do granicy państwa z Litwą na odcinku Warszawa–Rembertów–Tłuszcz za 2,37 mld zł.
ikona lupy />
Modernizacja torów / DGP