– Będzie Polska nowoczesna, Polska młoda – mówi Sławomir Majman, prezes PAIiIZ oraz Komisarz Generalny Sekcji Polskiej Światowej Wystawy EXPO 2010. Zespół folklorystyczny wystąpi jednie na oficjalnej gali. Postawienie na nowoczesność to dobry ruch. Tematem wystawy w Szanghaju jest hasło: Lepsze miasto, lepsze życie. Polska poszła tym śladem – hasło naszej ekspozycji brzmi: Ludzie tworzą miasto. – Chcemy pokazać elementy, które łączą Chińczyków i Polaków, np. migracje ze wsi do miast – powiedział Sławomir Majman.

W Polsce miało to miejsce pod koniec lat 40. i w latach 50. Teraz zjawisko na masową skalę widoczne jest w Chinach. Polska pokaże pięć krótkich filmów w reżyserii Andrzeja Fidyka o historiach znanych osób, m.in. Urszuli Dudziak czy Ilony Felicjańskiej, które przeszły taką drogę. Wędrówkę ze wsi do miast będzie też symbolizował nasz pawilon, który bardzo spodobał się organizatorom.

– Jest on jednym z tych, które reklamują EXPO w Chinach – powiedziała Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Władze Szanghaju umieściły polski projekt na billboardach w metrze i na ulicach miasta. Architektura naszego pawilonu wyróżnia się. To 30-metrowa konstrukcja, której ściany przypominają ludowe wycinanki. W środku znajduje się sala koncertowa, powierzchnie wystawowe i restauracja.

Joanna Kiliszek z Instytutu Adama Mickiewicza mówi, że w polskim programie zaplanowane są też dwa wielkie koncerty – muzyki Chopina i polskiej muzyki filmowej. Z Chopinem jest również związany koncert na 100 fortepianów. Z kolei 1 czerwca odbędzie się spektakl teatru lalek dla dzieci. Dużym wydarzeniem ma być również polsko-chińska parada smoków.

Reklama

Pokazany zostanie dokumentalny film historyczny o wydarzeniach z 1956 roku łączących Polskę i Chiny oraz animowana historia Polski, zrobiona przez Tomasza Bagińskiego, autora nominowanej do Oscara Katedry. Polski program ma przyciągnąć inwestycje, turystów i studentów z Chin. Eksperci podchodzą do tych planów bardzo ostrożnie.

– Wydaje się, że niektóre propozycje ekspozycji Polski podczas światowej wystawy nie zostały skonsultowane ze specjalistami od rynku chińskiego. Tylko oni są w stanie uchronić nas przed popełnieniem błędów, których popełniliśmy już bardzo wiele – mówi Marcin Kaszuba, ekspert Ernst & Young od promocji i marketingu.

Krzysztof Najder, partner w Stratosferze, firmie doradztwa marketingowego, podkreśla, że powinniśmy podkreślić swoje mocne strony. – A są nimi m.in. położenie i zróżnicowanie geograficzne, niezniszczone środowisko, niezbyt wysokie ceny – tłumaczy. Dodaje, że powinniśmy prezentować się jako kraj o tradycjach rolniczych, za to unikać prezentowania siebie jako kraju o wysokiej technologii, bo takim nie jesteśmy. W działaniach promocyjnych powinniśmy się skupić na przyciągnięciu inwestorów. Jeśli tego zabraknie, zniknie szansa na sukces gospodarczy.

– Więzi gospodarcze pomiędzy Polską a Chinami są wątłe, ale perspektywy, bardziej niż kiedykolwiek, realne. Chiny pilnie poszukują miejsca w Europie Środkowej i Wschodniej, w którym bezpiecznie mogłyby ulokować część ponad dwumilionowej, liczonej w amerykańskich dolarach, rezerwy finansowej – mówi Marcin Kaszuba.

ikona lupy />
Tak ma wyglądać wnętrze naszego pawilonu na Expo 2010 / DGP