"Unijne prawa pasażerów stosują się do wszystkich europejskich linii lotniczych, a także linii lotniczych z państw trzecich, o ile lot miał rozpocząć się na terenie UE" - przypomniała w piątek na konferencji prasowej rzeczniczka KE Helen Kearns. Zatem, przykładowo, pasażera, któremu anulowano lot z Paryża do USA amerykańskimi liniami również chronią prawa UE. Obejmują one także pasażerów tzw. tanich linii lotniczych w UE.

Sprawdź, jakie odszkodowanie należy się pasażerom za odwołany lub opóźniony lot: Erupcja wulkanu na Islandii: Za odwołany lot można dostać odszkodowanie

"Musimy zachęcić pasażerów do egzekwowania swych praw wobec linii lotniczych, które anulowały loty" - zaapelowała rzeczniczka KE. Przypomniała, że w takiej sytuacji każdy pasażer, który zwróci się do przewoźnika ma prawo wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu lub otrzymaniem nowego biletu do docelowego miejsca podróży w innym terminie. Ponadto linie lotnicze są zobowiązane do udzielenia wszelkich informacji na temat praw pasażerów, rozwoju sytuacji i ewentualnych dalszych opóźnieniach. Pasażerom przysługuje też prawo do posiłku, napojów albo hotelu w razie konieczności.

Około 60 proc. europejskiej przestrzeni powietrznej zamknięto w piątek z powodu przesuwającej się po wybuchu wulkanu w Islandii chmury pyłów wulkanicznych, groźnych dla silników odrzutowych i poszycia kadłubów samolotu. Tysiące pasażerów musiało odwołać podróże. "Chmura wulkanicznych pyłów jest bardzo znaczącym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lotów - oświadczył już w czwartek unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas. - Ale nawet w tych wyjątkowych okolicznościach prawa pasażerów gwarantowane w Unii Europejskiej wciąż są stosowane i pasażerowie powinni się domagać ich respektowania".

Reklama

Pasażerowie nie mają prawa domagać się dodatkowych odszkodowań, które także są przewidziane w prawie europejskim - gdyż loty są odwołane z powodu siły wyższej, a nie z winy przewoźnika. Kallas zapewnił, że po erupcji wulkanu w Islandii, która spowodowała chmurę pyłów przesuwającą się nad Europą, służby lotnicze krajów UE podejmują odpowiednie działania w celu zagwarantowania bezpieczeństwa lotniczego, a na poziomie UE jest "znakomita koordynacja i współpraca, przede wszystkim w ramach europejskiej agencji bezpieczeństwa lotów Eurocontrol".

Jak dodała rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego Katarzyna Krasnodębska, nawet nadzwyczajne okoliczności, takie, jak np. wybuch wulkanu, nie zwalniają przewoźnika z obowiązku zaopiekowania się pasażerem pozostawionym na lotnisku, czyli takim, który już rozpoczął podróż. Wyjaśniła, że mają oni prawo do dwóch rozmów telefonicznych, dwóch faksów i dwóch maili, posiłków i napojów.

Krasnodębska zaznaczyła, że w wypadku tzw. siły wyższej, do której należy m.in. wybuch wulkanu, pasażerowie, nawet jeżeli już rozpoczęli podróż, nie mogą domagać się od przewoźnika odszkodowania. "Jest to sytuacja nadzwyczajna, niezawiniona przez przewoźnika" - wyjaśniła. Dodała też, że gdyby ktoś poniósł dodatkowe szkody, związane np. z niezrealizowanym biznesem, może wystąpić z roszczeniem przeciwko przewoźnikowi do sądu cywilnego.

Rzeczniczka przewodniczącego KE Jose Barroso, Pia Ahrenkilde Hansen, poinformowała, że na razie nie anulowano przewidzianego na niedzielę lotu Barroso do Krakowa, gdzie ma on wziąć udział w pogrzebie polskiej pary prezydenckiej. "Śledzimy sytuację na bieżąco" - powiedziała rzeczniczka. Barroso ma udać się do Krakowa samolotem ze Strasburga, gdzie pojedzie w sobotę pociągiem z Brukseli, by wziąć udział w zaplanowanej od dawna konferencji.

Biura podróży zajmą się pasażerami

Biura podróży, z którymi rozmawiała PAP deklarują, że po odwołanych z powodu chmury pyłu wulkanicznego lotach zajmą się pasażerami, którzy nie mogą wylecieć z kraju lub wrócić. O tym, że organizator turystyki musi pomóc podróżnym, przypomina też UOKiK.

W piątek zamknięto przestrzeń powietrzną prawie nad całą Polską, z wyjątkiem Rzeszowa. Z powodu rozprzestrzeniania się chmury pyłu po erupcji wulkanu na Islandii nieczynnych jest też wiele lotnisk europejskich. Pył wulkaniczny może zagrażać bezpieczeństwu lotów. Pasażerowie linii lotniczych, a także ci, którzy wykupili w biurach podróży wycieczki, czekają na informacje, kiedy ruch lotniczy zostanie przywrócony.

"Konsumenci, którzy z powodu nietypowych warunków atmosferycznych zmuszeni są do pozostania dłużej na wakacjach, powinni zostać otoczeni opieką biur podróży" - powiedziała w piątek PAP rzecznika prasowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Cieloch. Zaznaczyła, że "to organizator turystyki ponosi obowiązek udzielenia w czasie trwania imprezy turystycznej pomocy poszkodowanym klientom".

Jak powiedziała Agnieszka Lipowczyk z biura podróży Ecco Holiday, firma ta zapewnia nocleg i wyżywienie osobom, które kupiły od niej wycieczkę i nie mogą wrócić do kraju. "Taka sytuacja dotyczy ok. 100 osób. Ci, którzy zostali za granicą, dostaną od nas nocleg i posiłek. Tych, których loty na wycieczkę mają się odbyć w późniejszych terminach, musimy niestety na razie odsyłać do domu" - powiedziała.

Wyjaśniła, że w przypadku zwrotu klientom kosztów wycieczki decyzje będą podejmowane indywidualnie.

Na zwrot kosztów mogą liczyć klienci biura podróży Neckermann. "Pasażerowie, których loty zostały dziś odwołane, otrzymają od nas zwrot kosztów wycieczki, mogą też zmienić termin wyjazdu. Nie będziemy do tego pobierać dodatkowej opłaty" - powiedziała PAP Magda Plutecka-Dydoń z biura.

Dodała, że loty czarterowe z Polski organizowane przez to biuro są planowane dopiero na niedzielę. "Sprzedajemy w Polsce wycieczki z wylotem na przykład z Frankfurtu, więc problemy z chmurą pyłu wulkanicznego dotyczą też naszych klientów" - wyjaśniła.

Stanisława Cieślak z biura podróży Orbis Travel powiedziała, że utrudnienia spowodowane odwołaniem lotów dotyczą ok. tysiąca klientów firmy. "Jesteśmy w kontakcie z liniami lotniczymi, żeby zmienić rezerwacje lotów na inny termin, więc jeżeli któryś z naszych klientów chce zwrócić bilet albo zmienić termin wylotu, to może to zrobić" - wyjaśniła.

Dodała, że wielu podróżnych przebywających za granicą zgłasza się do biura podróży, by zamienić lot na podróż promem albo koleją. "Wtedy to organizujemy, choć powiem szczerze, że o miejsca jest trudno" - powiedziała.

Pasażerowie Wizz Air mogą zmienić lot lub zwrócić bilet

W związku z chmurą pyłu wulkanicznego nad Europą Wizz Air odwołał w piątek 43 loty z i do Polski. Pasażerowie mogą zmienić termin lotu albo wystąpić o zwrot ceny biletu - poinformowała PAP Natasa Kazmer z Wizz Air.

Kazmer podała, że samoloty Wizz Air nie lądują w piątek na lotniskach w Warszawie, Katowicach, Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu. Są to loty do lub z: Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Norwegii, Hiszpanii, Szwecji i Holandii. W sumie terminowo zaplanowanej podróży nie odbędą setki osób.

"Pasażerowie, których loty zostały odwołane i chcą polecieć innym lotem, powinni skontaktować się z Call Center Wizz Air pod numerem 0 703 50 30 10" - poinformowała Kazmer. Dodała, że jeśli ktoś chce zrezygnować z podróży i otrzymać zwrot pieniędzy za odwołany lot, musi wypełnić odpowiedni formularz, zamieszony na stronie przewoźnika (www.wizzair.com.).

Wizz Air poinformował, że u tego przewoźnika nie ma międzylądowań, więc nie musi on zapewniać opieki (wyżywienie, hotel, transport) osobom, które rozpoczęły lot, a następnie, po międzylądowaniu, nie mogły go kontynuować.

Jeśli zaś chodzi o drugi przypadek, w którym przewoźnik, zgodnie z przepisami unijnymi, musi zapewnić pasażerom opiekę, czyli odwołanie lotu już po odprawie, to - jak zapewniła Dorota Zmarzlak z Wizz Air - "przewoźnik działa zgodnie z przepisami Unii Europejskiej".

Pasażerowie Lufthansy mogą oddać bilet lub lecieć w innym terminie

Pasażerowie Lufthansy, których loty odwołano z powodu utrzymującej się chmury pyłu wulkanicznego mogą bezpłatnie zmienić termin odlotu albo zwrócić bilet - poinformował w piątek Maciej Kałużny z biura komunikacji korporacyjnej linii Lufthansa.

Jak wyjaśnił Kałużny, pasażerowie Lufthansy, których loty zostały anulowane, mogą bezpłatnie zmienić rezerwacje, tyle że wylot musi nastąpić do 31 maja. Osoby, które chcą zwrócić bilet, otrzymają zwrot pieniędzy.

Dodał, że pasażerowie mogą uzyskać szczegółowe informacje dotyczące zmian terminu rezerwacji pod numerami infolinii: 0801 312 312 oraz 22 33 81 300.

Ryanair: większość lotów odwołana do poniedziałku

Irlandzkie linie Ryanair ogłosiły w piątek, że z powodu zagrożenia, jakie stanowi chmura pyłu wulkanicznego znad Islandii, i braku pewności co do ewolucji sytuacji odwołują większość lotów aż do południa w poniedziałek.

Dyrektor Ryanair, Michael O'Leary, oświadczył, że największe europejskie tanie linie lotnicze zawieszają wszystkie swe loty na liniach wewnętrznych oraz do Zjednoczonego Królestwa, Belgii, Danii, Finlandii, Norwegii, Szwecji, Holandii, północnej Francji, północnych Niemiec, Polski i krajów bałtyckich. O'Leary obiecał pasażerom, którzy wykupili bilety na odwołane loty, udzielenie dokładnych informacji o procedurach odzyskiwania opłat za bilety bądź przebukowania na inny lot w następnym tygodniu.

Dyrektor Ryanair wyraził nadzieję na zmianę kierunku wiatru bądź takie zmniejszenie stężenia pyłów wulkanicznych w powietrzu, które pozwoli "na rychłe i bezpieczne" wznowienie powietrznej żeglugi pasażerskiej nad Skandynawią i północną Europą. Samoloty irlandzkiego towarzystwa utrzymują normalną obsługę ruchu pasażerskiego w Europie południowej i części środkowej.

Inne duże irlandzkie linie lotnicze, Aer Lingus, zawiesiły wszystkie swe loty na liniach europejskich do południa w sobotę.

Towarzystwa lotnicze poniosą z powodu odwołania, jak się oblicza, około 1 700 lotów olbrzymie straty finansowe. Ceny akcji British Airways na giełdzie londyńskiej spadły w piątek o 3,13 procent.

Przeczytaj o sytuacji na lotniskach europejskich: "Chmura pyłu wulkanicznego znad Islandii wywołała zamknięcie przestrzeni powietrznej w Europie"

Zobacz, jakie będą konsekwencje wybuchu wulkanu dla branży lotniczej: "Wybuch wulkanu na Islandii spowoduje gigantyczne straty linii lotniczych"

ikona lupy />
Tablica lotów na lotnisku Heathrow w Londynie - wszystkie loty odwołane / Bloomberg