Na akcje Tauronu przed jego debiutem na giełdzie 1 lipca zapisało się aż 231 tys. drobnych akcjonariuszy. Szefowie spółki uważają, że duży wpływ na taki wynik miał nie tylko udany, nieco wcześniejszy debiut PZU, lecz także skuteczna promocja marki w mediach. Na dwa miesiące przed wejściem na giełdę Tauron został sponsorem tytularnym ligi koszykówki. Spółka zapłaciła 500 tys. zł, ale już po miesiącu inwestycja co najmniej się zwróciła. Umowa obowiązywała w czasie rozgrywek play-off, czyli w najciekawszej fazie Tauron Basket Ligi.

Udana próba

– Podstawowym kryterium oceny naszej początkowej współpracy z PLK była wysokość zysku, jaki dała każda zainwestowana przez nas złotówka. Po zsumowaniu wartości ekspozycji naszego logo w telewizji okazało się, że otrzymaliśmy kilkukrotny zwrot inwestycji – mówi w rozmowie z „DGP” rzecznik Tauronu Paweł Gniadek.
Po dwóch miesiącach spółka doszła do wniosku, że musi kontynuować współpracę. – Finalizujemy umowę na przyszły sezon z opcją przedłużenia o dwa lata – powiedział nam wiceprezes PLK Grzegorz Bachański.
Reklama
Według badań Pentagon Research przeprowadzonych w dniach 20 – 22 lipca na próbie 1000 respondentów marka Tauron Polska Energia (TAURONPE) jest na drugim miejscu w polskiej lidze pod względem rozpoznawalności (45,9 proc. wskazań). Na pierwszym miejscu jest Prokom (52,4 proc.) – firma, która z sukcesami inwestuje w koszykówkę już od sześciu lat. Tauron wyprzedził uznane firmy, m.in. Anwil (w koszykówce od 11 lat), Lotos, Polpharmę, Orlen czy też swojego rywala na rynku Energę.
Zyskała oczywiście i sama liga. Jeszcze 30 czerwca 2009 roku łączna strata spółki PLK wynosiła 525 tys. zł. Jednak, jak się dowiedzieliśmy, ostatni rok obrotowy (1 lipca 2009 roku – 30 czerwca 2010 roku) uda się zamknąć z zyskiem ponad 200 tys. zł. Zwiększono również kapitał zakładowy – z 500 tys. do 1 mln zł.
Pod względem finansowym będzie jeszcze lepiej, ponieważ finalizowane są rozmowy z TVP. – Już wiemy, że na antenie TVP Sport będzie transmitowanych około 30 ligowych meczów w sezonie. Wiążemy nadzieję z wejściem TVP Sport do sieci UPC i poszerzeniem grona jej odbiorców – mówi Bachański. Trwają też negocjacje w sprawie transmisji 8 – 9 najbardziej spektakularnych meczów na antenie TVP 2.
– Naszymi warunkami były profesjonalizacja rozgrywek oraz obecność w mediach. Co do telewizji – w czasie play-offów były transmisje, byliśmy obecni w wiadomościach, i to w prime timie. I to nie powinno się zmienić. A profesjonalizacja trwa – twierdzi Gniadek.

Idzie ku lepszemu

Kluby podpisały tzw. konstytucję marketingową, która mówi, że należy oddać sponsorowi konkretną powierzchnię reklamową na boiskach, wokół nich oraz na koszulkach zawodników. W koszykarskiej spółce ma powstać dział marketingu z prawdziwego zdarzenia. – Celem głównym nowego zarządu było uratowanie spółki przed upadłością. Teraz przechodzimy do ofensywy – tłumaczy Bachański.
Z ofensywy bardzo cieszy się Tauron. Liczy na współpracę z Marcinem Gortatem. Logo Tauronu widniało już przy okazji bardzo popularnej wśród młodych akcji Marcin Gortat Camp 2010, prowadzonej w kilku miastach Polski. W przyszłości PLK, Tauron i Gortat mieliby występować razem na billboardach w kampaniach promujących ligę.
W perspektywie jest jeszcze możliwość gry polskiego klubu w lidze wschodniej VTB, w której obok Polaków mieliby występować Rosjanie, Litwini i Ukraińcy. Ekspansja Tauronu przy tej okazji może jeszcze bardziej wzmocnić pozycję spółki.
ikona lupy />
Tauron Polska Energia z sukcesami inwestuje w basket. / DGP