Do niedawna każdy sklep internetowy wywieszał baner „kupuj taniej” albo „nie przepłacaj”. Dziś korzyść nie jest tak jednoznaczna – zanim zdecydujemy się na zakup konkretnego towaru w sieci, najpierw powinniśmy sprawdzić jego ceny w tradycyjnych, stacjonarnych marketach. Może się okazać, że po doliczeniu kosztów transportu czy innych opłat zakup w internecie nie będzie wcale najkorzystniejszy cenowo.

Specjaliści z porównywarki cenowej Nokaut.pl dowodzą, że w ciągu ostatnich dwóch lat różnice w cenach pomiędzy sklepami internetowymi a stacjonarnymi skurczyły się o jedną trzecią. Jak wynika z raportu serwisu, do którego dotarł „DGP”, dwa lat temu wynosiły one 32 proc., w roku ubiegłym 24 proc., a w tym będzie to średnio 21 proc. Jeżeli w ciągu najbliższych lat ten dystans cenowy zmniejszy się do 10 – 15 proc., to dla większości klientów zakupy w sieci przestaną być opłacalne.

Cena czyni cuda

– Stacjonarne elektromarkety rzeczywiście nie walczą już o klienta jedynie agresywnymi kampaniami. One faktycznie obniżają ceny – przyznaje Wojciech Czernecki, prezes Nokaut.pl.

>>> Czytaj także: Szał świątecznych zakupów już ogarnął Internet

Ceny w sieciowych marketach ze sprzętem RTV i z AGD spadają, ponieważ – w przeciwieństwie do sklepów internetowych – ciągle mają one możliwość zmniejszania swoich marż. Do tego działają na dużą skalę i są w stanie wynegocjować u producentów dużo lepsze ceny hurtowe. – Im więcej towaru zamawiamy, na tym korzystniejsze rabaty możemy liczyć. To przekłada się na koszt produktu na półce – potwierdza Wioletta Batóg z Media Saturn Holding Polska.

Kup na WWW, płać w kasie

Sieci elektromarketów coraz częściej decydują się na rozszerzenie swojej działalności o oddział internetowy. To jeszcze bardziej zwiększa skalę ich działalności. Co więcej, towar zamówiony na stronie WWW można odebrać osobiście w markecie i zapłacić za niego gotówką.

>>> Czytaj też: Hossa w książkowym e-handlu. Czy tradycyjne księgarnie czeka wymarcie?

Na razie w ten sposób z internetową konkurencją walczy RTV Euro AGD, ale – jak udało się nam dowiedzieć – już w przyszłym roku dołączyć do niego mogą sieci Media Markt i Saturn. – Chcemy szybko wprowadzić sprzedaż przez internet. Na razie prowadzimy ją pilotażowo w Austrii i Holandii – przyznaje Wioletta Batóg.

Eksperci zgadzają się z tym, że z roku na rok sklepy internetowe będą coraz mniej konkurencyjne – bo będzie w nich coraz drożej. Albo inaczej – będzie w nich nadal tak samo tanio jak dzisiaj, tyle że w zwykłych marketach będzie prawdopodobnie jeszcze taniej.

Czas realizacji zamówienia przez internet

Zamawiając towar w e-sklepie, trzeba sprawdzić sposób jego dostawy i termin. Należy zwrócić uwagę na różnicę między dniami roboczymi i świątecznymi. Czas realizacji to liczba dni roboczych, w ciągu których produkt zostanie przygotowany do wysyłki z magazynu. Czas dostawy zależy od firmy kurierskiej (wynosi od 24 godzin do trzech dni). Mamy prawo do realizacji umowy zawartej na odległość najpóźniej w ciągu 30 dni od złożenia zamówienia.