30 grudnia planowane jest otwarcie dla ruchu ostatniego fragmentu trasy - chodzi o 26,7-km odcinek między Myśliborzem (woj. zachodniopomorskie) a Gorzowem. Dzięki temu kierowcy dojadą ze stolicy Lubuskiego do Szczecina bez konieczności zjeżdżania z ekspresówki.

Droga S3 ma standardy techniczne zbliżone do autostradowych; dwa pasy ruchu w każdym kierunku, bezkolizyjne skrzyżowania i dobra nawierzchnia sprawiają, że inwestycja ta podnosi bezpieczeństwo i komfort jazdy.

>>> Czytaj także: Albo szybsza budowa dróg, albo manifestacje i blokady

Już wcześniej w woj. lubuskim zostały otwarte inne fragmenty dróg, należące do S3: obwodnica Gorzowa Wlkp., obwodnica Międzyrzecza, a także odcinek między Sulechowem i Nową Solą. "Na tych odcinkach kierowcy mogą się poruszać po jednej jezdni, w planach jest dobudowanie drugiej. W trakcie budowy jest odcinek od Sulechowa do Międzyrzecza, który już będzie miał dwie jezdnie" - powiedziała PAP Anna Jakubowska z oddziału GDDKiA w Zielonej Górze.

"Droga S3 oraz równolegle budowana autostrada A2 sprawią, że nasz region będzie miał jedną z najlepszych infrastruktur drogowych w kraju" - podkreśliła wojewoda lubuski Helena Hatka.

Odcinek trasy S3 od Szczecina do Gorzowa to blisko 82 km drogi ekspresowej. Całkowity koszt inwestycji, realizowanej przez GDDKiA w Szczecinie, wynosi 2,2 mld zł. 85 proc. tej kwoty pochodzi ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności.

Droga była budowana jednocześnie na trzech odcinkach: od węzła Klucz do węzła Pyrzyce, od węzła Pyrzyce do węzła Myślibórz, od węzła Myślibórz do węzła Gorzów Północ.

Przez woj. lubuskie przebiega teraz 15 km tego odcinka S-3, na który składa się: 20 dróg dojazdowych, 30 przepustów, 3 ekrany akustyczne, 10 przejść dla zwierząt, 5 dróg alarmowych, 10 mostów.

Natomiast odcinek S-3 z Gorzowa do Międzyrzecza został przeniesiony na listę Ministerstwa Infrastruktury dotyczącą zadań inwestycyjnych, których realizacja może zostać rozpoczęta do 2013 roku. Takiemu rozwiązaniu sprzeciwiają się lubuscy samorządowcy, wojewoda i parlamentarzyści.

"Droga S3 ma strategiczne znaczenie dla rozwoju Gorzowa i całej północno-zachodniej Polski. Ewentualne zaniechanie budowy tego odcinka postawiłoby pod znakiem zapytania olbrzymi nakład włożony w budowę odcinka Gorzów - Szczecin" - przekazał PAP poseł Witold Pahl.

W przyszłości S3, która biegnie od Świnoujścia do Lubawki na długości ok. 470 km w ciągu międzynarodowego szlaku E65, ma być najkrótszym połączeniem Skandynawii z portami Basenu Morza Śródziemnego.