Wczoraj opublikowaliśmy ranking popularności polityków w wynikach wyszukiwarki Google. Dziś przyszła kolej na największy w Polsce i na świecie portal społecznościowy – Facebook.

>>> Zobacz też: Jak zagłosowałby Google? Zobacz ranking popularności polityków

W rankingu partii politycznych uwzględniliśmy dziewięć partii, które zarejestrowały listy wyborcze w co najmniej dwudziestu okręgach. Podstawą zestawienia była liczba osób lubiących stronę fanowską (fanpage) danej partii. Zawsze gdy było to możliwe braliśmy pod uwagę oficjalny fanpage. W przypadku jednej partii musieliśmy wybrać jedną z dwóch oficjalnych stron. Ogółem największe strony fanowskie polskich partii lubi na Facebooku 101,4 tys. osób

Zwycięzcą tego zestawienia został bezapelacyjnie Ruch Palikota, którego stronę lubiło wczoraj ponad 40,3 tys. osób. Na drugim miejscu znalazła się Platforma Obywatelska (20,1 tys.), a na trzecim Nowa Prawica (16,3 tys.). W przypadku partii Janusza Korwin-Mikkego istnieją dwie oficjalne strony fanowskie: uwzględniony w rankingu „Kongres Nowej Prawicy” oraz kilka razy mniejsza „Nowa Prawica.” Sam lider Nowej Prawicy jest najpopularniejszym polskim politykiem na Facebooku z ponad 67 tys. fanów.

>>> Czytaj też: Korwin-Mikke: III RP w ciągu roku zbankrutuje

Polskie Stronnictwo Ludowe zgromadziło na Facebooku 8,6 tys. fanów, a Prawo i Sprawiedliwość 6,7 tys. Stronę fanowską partii Polska Jest Najważniejsza lubi 3,9 tys. osób. Nieco gorzej wypadły Sojusz Lewicy Demokratycznej (3,3 tys. fanów) oraz Prawica Rzeczypospolitej (2,1 tys.). Polska Partia Pracy – Sierpień 80 nie ma oficjalnej strony fanowskiej. Spośród stron nieoficjalnych największą lubiło zaledwie 120 osób.

Powyższy ranking w przeliczeniu na procenty prezentuje się następująco: Ruch Palikota 39,7 proc., PO 19,8 proc., Nowa Prawica 16 proc., PSL 8,5 proc., PiS 6,6 proc., PJN 3,8 proc., SLD 3,3 proc., Prawica RP 2 proc. i PPP – Sierpień 80 0,1 proc. Jak widać zestawienie to pokazuje, że rzeczywistość Facebookowa wyraźnie odbiega od sondaży.

Kampania wyborcza na Facebooku

Największy portal społecznościowy może być (przynajmniej potencjalnie) wykorzystany jako potężne narzędzie marketingowe. Oficjalne strony partii są w trakcie kampanii na bieżąco aktualizowane. Na stronie fanpagetrender.com znaleźliśmy dane dotyczące tego jak skuteczne w zdobywaniu nowych fanów okazały się poszczególne komitety. Niestety uwzględniono tam tylko sześć partii.

Spośród nich najlepiej wypadł Ruch Palikota, który pozyskał w trakcie kampanii ponad 12,7 tys. nowych fanów. Platforma Obywatelska zyskała ich trzykrotnie mniej ( 4,1 tys.). Podczas kampanii wyborczej strony SLD i PiS-u polubiło po 1,4 tys. osób, a PSL-u 1,3 tys. Najgorzej w tym zestawieniu wypadł PJN, który zgromadził zaledwie sześciuset nowych fanów.

>>> Zobacz też: Zaskakujące wyniki najnowszego sondażu - Palikot w Sejmie

W rankingu fanpagetrender.com nie uwzględniono Nowej Prawicy, Prawicy RP i Polskiej Partii Pracy – Sierpień 80.