Pierwszy Dreamliner w barwach LOT-u wystartował dziś w nocy (16.10 czasu lokalnego) z lotniska przy fabryce Boeinga w Everett w pobliżu Seattle. Po ponad 9 tys. km lotu wylądował w Warszawie o godz. 10:52.

Aby skrócić dystans podróży, samolot leciał powyżej tzw. „traku północnego”, którym zazwyczaj latają samoloty na trasach transatlantyckich.

Kto był na pokładzie pierwszego lotu dreamlinera?

Boeing 787 Dreamliner o numerach rejestracyjnych SP-LRA LOT-u był pilotowany przez załogę polsko-amerykańską. Polscy piloci LOT-u to Jerzy Makula, Marian Wieczorek, Jarosław Zimmer i Krzysztof Lenartowicz. Prowadzili oni samolot razem z dwoma instruktorami Boeinga.

Na pokładzie samolotu znajdowała się grupa gości i mediów oraz przedstawiciele LOT-u, którzy nadzorowali odbiór techniczny i operacyjny Dreamlinera, a także 16 członków personelu pokładowego.

Kiedy LOT otrzyma kolejne dreamlinery?

W swój pierwszy komercyjny rejs z pasażerami Dreamliner PLL LOT poleci 14 grudnia z Warszawy do Pragi, następnie przez miesiąc będzie podróżował do ośmiu miast w Europie - oprócz Pragi, także do Wiednia, Monachium, Frankfurtu, Hanoweru, Kijowa, Budapesztu oraz Brukseli. W pierwszą komercyjną podróż za Atlantyk Dreamliner LOT poleci 16 stycznia do Chicago, następnie 1 lutego odbędzie rejs do Toronto, 3 lutego pasażerowie polecą nową maszyną do Nowego Jorku, a 3 marca Boeing 787 uda się do Pekinu.

Drugi egzemplarz samolotu Boeing 787 Dreamliner Polskie Linie Lotnicze LOT otrzymają na początku stycznia 2013 r., trzeci w końcu stycznia, czwarty na początku lutego, a piąty z początkiem marca. Kolejne trzy samoloty będą dostarczone w latach 2014–2015.

Dzięki wymianie floty LOT będzie najnowocześniejszą linią lotniczą w Europie.

Boeing 787 Dreamliner, zbudowany głównie z materiałów kompozytowych, jest pierwszym samolotem średniego rozmiaru, który może latać na dalekich trasach. Zasięg maszyny wynosi od 14,2 tys. km do 15,2 tys. km; można nią polecieć bezpośrednio np. z Warszawy do Nowego Jorku czy do Pekinu. Samolot tego typu będzie mógł przewieźć od 210 do 330 pasażerów. Rozpiętość skrzydeł B787 to 60 metrów, a długość maszyny wynosi 57 m.

>>> Zobacz też: Niemcy psują Polakom radość z Dreamlinera