Zysk przebił oczekiwania analityków

Cała spółka jest teraz warta 3,5 mld zł. PKP Cargo to pierwszy w UE kolejowy przewoźnik towarowy notowany na giełdowym parkiecie.

Niemal 18-procentowy skok kursu akcji na debiucie przebił oczekiwania większości analityków, którzy spodziewali się, że akcje PKP Cargo wzrosną o około 10 proc.

Około godziny 15:00 kurs akcji spółki rósł o 19,71 proc. i wynosił 81,40 zł za sztukę.

Reklama

Warta 1,42 mld zł oferta publiczna PKP Cargo jest największym IPO na polskim rynku od czasu wartego 2,1 mld zł debiutu Alior Banku w grudniu 2012 roku.

“Na rynku nie brakuje pieniędzy, gotówka płynie do funduszy inwestycyjnych, a inwestorzy poszukują niedowartościowanych spółek. Akcje PKP Cargo nie były sprzedawane po wysokiej cenie dlatego teraz inwestorzy je kupują” – mówi Dariusz Kuśmider z KB TFI.

Polskie Koleje Państwowe SA, do których należy PKP Cargo, sprzedały 20,9 mln akcji przewoźnika po cenie 68 zł za sztukę. Widełki cenowe akcji były ustalone w przedziale 59 -74 zł za akcję. 3,6 mln papierów, czyli 17,2 proc. oferowanych akcji trafiło w ręce inwestorów indywidualnych, a ponad 82 proc. przypadło inwestorom instytucjonalnym.

>>> Czytaj też: Debiut PKP Cargo: Cena akcji to przygotowanie gruntu pod Energę

Popyt na akcje PKP Cargo podczas zapisów był niemal sześć razy większy, niż liczba sprzedawanych akcji. Inwestorzy zagraniczni kupili 20 proc. oferowanych walorów przewoźnika.

Debiut PKP Cargo potwierdzeniem siły GPW

Jak wynika z prospektu emisyjnego spółki, w pierwszej połowie 2013 roku zysk netto PKP Cargo spadł o 44 proc. do 76,8 mln zł, a przychody zmniejszyły się o 9,2 proc. do 2,29 mld zł. Od 2008 roku spółka zredukowała zatrudnienie o 39 proc.

Zgodnie z założeniami spółki, zarząd PKP Cargo może zaproponować przeznaczenie od 35 proc. do 50 proc. skonsolidowanego zysku na wypłatę dywidendy akcjonariuszom.

"Inwestorzy jeszcze raz potwierdzili, że nawet, mimo nie do końca sprzyjającej koniunktury, dobra oferta zawsze znajdzie nabywców. Debiut PKP Cargo to przykład kolejnej udanej prywatyzacji przeprowadzonej poprzez giełdę. Liczymy, że ta oferta będzie nie tylko potwierdzeniem pozycji Warszawy jako regionalnego centrum finansowego, ale także istotnym powiewem optymizmu na polskim rynku kapitałowym, który przełoży się na wzrost aktywności inwestorów i przede wszystkim zachęci kolejnych emitentów do debiutu na warszawskim parkiecie" – mówi Beata Jarosz, wiceprezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

PKP Cargo to 446 spółka notowana na rynku głównym GPW, a oferta przewoźnika jest 17. giełdowym debiutem w tym roku.

PKP Cargo jest największym w Polsce i drugim w Europie, po niemieckim DB Schenker, kolejowym przewoźnikiem towarowym w Europie. W zeszłym roku polska spółka kontrolowała 60,3 proc. krajowego rynku przewozów towarowych i 8,5 proc. rynku europejskiego. Dla porównania, do jego niemieckiego konkurenta należało 28 proc. rynku UE oraz 5,4 proc. przewozów w Polsce.

>>> Polecamy: Cargosped – spółka córka PKP Cargo wjeżdża do Holandii