"W związku ze stwierdzonymi podczas kontroli nieprawidłowościami zostało wydanych 95 zaleceń pokontrolnych, w których prezes UKE wezwał przedsiębiorców telekomunikacyjnych do usunięcia naruszeń Prawa telekomunikacyjnego. Tylko w 4 przypadkach na 104 podmioty objęte kontrolą nie stwierdzono naruszeń Prawa telekomunikacyjnego oraz Rozporządzenia o reklamacjach" – czytamy w komunikacie.

W informacji podkreślono, że aż 92 proc. skontrolowanych przedsiębiorców stosowało wzory umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych niezgodne z obowiązującymi przepisami, co narusza art. 56 ust. 3 Prawa telekomunikacyjnego. Większość nieprawidłowości we wzorach umów obejmuje postanowienia, które powinny zostać zmienione, bądź wprowadzone w wyniku nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego, uchwalonej przez Parlament RP w dniu 16 listopada 2012 r.

Pięć najczęściej powtarzających się naruszeń art. 56, stwierdzonych podczas kontroli umów zawieranych z abonentami: brak informacji o danych dotyczących jakości usług, w szczególności o minimalnych oferowanych poziomach jakości usług, w tym czasie wstępnego przyłączenia; brak informacji o danych dotyczących funkcjonalności świadczonej usługi; brak informacji o trybie i warunkach dokonywania zmian umowy oraz warunkach jej przedłużenia i rozwiązania; brak informacji o sposobie przekazywania abonentowi danych o zagrożeniach związanych ze świadczoną usługą, w tym o sposobach ochrony bezpieczeństwa, prywatności i danych osobowych; brak informacji o wszelkich opłatach należnych w momencie rozwiązania umowy, w tym o warunkach zwrotu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych ze wskazaniem, na czyj koszt zwrot ma nastąpić.

W okresie od sierpnia do grudnia 2013 r. delegatury UKE przeprowadziły w całym kraju kompleksowe kontrole przestrzegania przez wybranych dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przepisów Prawa telekomunikacyjnego oraz rozporządzenia określającego tryb postępowania reklamacyjnego.

Reklama

Kontrolą objęto 104 przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w tym: 3 dużych operatorów, świadczących usługi telekomunikacyjne na obszarze całego kraju, tj. Polkomtel, T-Mobile Polska, P4; 2 średnich przedsiębiorców telekomunikacyjnych, tj. Multimedia Polska - Południe, Vectra oraz 99 mniejszych przedsiębiorców telekomunikacyjnych, czytamy dalej.

Spośród przedsiębiorców poddanych kontroli 93,27 proc. świadczyło usługi dostępu do sieci internet, 31,73 proc. usługi telefoniczne, a 30,77 proc. dostarczało sygnał telewizyjny.

>>> Polecamy: Samsung wycofa się z polskiego rynku laptopów?