Poniżej przedstawiamy przegląd wiadomości z sektora telekomunikacja-media-technologie z okresu 17-21 lutego br.

BIZNES I FINANSE: RYNEK

Polski Standard Płatności

PKO Bank Polski, Alior Bank, Bank Millenium, Bank Zachodni WBK, mBank oraz ING Bank Śląski złożyły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wniosek o utworzenie wspólnego przedsiębiorcy pod nazwą Polski Standard Płatności, podał Urząd.

Wniosek wpłynął 11 lutego br., sprawa jest w toku, podano w informacji na stronie internetowej UOKiK.

Reklama

Wcześniej prezes PKO BP Zbigniew Jagiełło mówił w rozmowie z agencją ISBnews, że oczekuje, iż Polski Standard Płatności mobilnych zostanie uruchomiony w II kw. br., a w II poł. 2014 r. dołączy do niego Bank Pekao.

Rynek reklamy

Wartość polskiego rynku reklamy spadła o 4,5% do prawie 6,9 mld zł w 2013 r., wynika z raportu domu mediowego Starlink, cytowanego przez "Dziennik Gazetę Prawną".

"Za kiepskie wyniki sprzedaży reklam odpowiadają przede wszystkim firmy telekomunikacyjne. To one zmniejszyły wydatki na reklamę najbardziej ze wszystkich branż, dając zarobić agencjom i domom mediowym o 175 mln zł, tj. o jedną piątą, mniej niż przed rokiem" - czytamy w artykule "DGP".

Zdaniem autorów raportu, jest to częściowo związane z efektem podwyższonej bazy. Chodzi o to, że w trakcie piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r. właściciel sieci komórkowej Orange był reklamowo wyjątkowo aktywny. Z kolei teraz operatorzy przeznaczają na reklamę mniej, m.in. ze względu na spadające przychody oraz duże inwestycje w infrastrukturę, wyjaśniono.

"Ograniczenia nie dotyczą jednak internetu. Ten segment rynku jako jedyny zanotował w 2013 r. wzrost, i to aż o 7,5 proc." - czytamy dalej.

Z raportu Starlinka wynika także, że w całym roku wydatki na reklamę telewizyjną skurczyły się o 3,6%. Główna przyczyna była taka sama jak w odniesieniu do całego rynku - znaczna redukcja budżetów firm telekomunikacyjnych, FMCG oraz branży komputerowej.

Eksperci uważają, że pomimo oznak przyspieszenia wzrostu polskiej gospodarki media bardzo powoli będą wychodzić z okresu spowolnienia.

Rynek telekomunikacyjny

Przychody operatorów telekomunikacyjnych z podstawowych usług: telefonii i dostępu do internetu zmniejszyły się o 5,5% r/r w 2013 r. wg firmy doradczej Audytel a o 4,7% r/r według Orange Polska. Według Audytela, pierwszym pełnym rokiem wzrostu rynku telekomunikacyjnego będzie 2015, podała "Rzeczpospolita".

Według Orange Polska, przychody branży mogą urosnąć już w II półroczu br., podkreśla gazeta.

Audytel prognozuje, że wartość rynku telekomunikacyjnego bez płatnej TV spadnie w tym roku do 37,88 mld zł z 38,34 mld zł w ub.r., zaś w 2015 r. wzrośnie do 38,14 mld zł. Uwzględniając płatną telewizję, wartość rynku będzie kształtować się na poziomie odpowiednio: 45,32 mld zł w 2014 r. (wobec 45,59 mld zł w ub.r.) i 45,83 mld zł w 2015 r.

Wpływy sieci komórkowych z telefonii mobilnej skurczyły się w ub.r. o 6-8%, czyli ok. 23 mld zł w przypadku 4 największych sieci. W 2014 roku sieci mobilne mogą zanotować już tylko 3-4-proc. spadek przychodów, podała "Rz", powołując się na niedawne wypowiedzi prezesa T-Mobile Polska Miroslava Rakowskiego.

"Szacunki te dotyczą wpływów z podstawowych usług: telefonii i dostępu do internetu, a nie obejmują płatnej telewizji. Bez niej telekomy wypracowują dziś rocznie około 38 mld zł przychodów, z nią - ponad 45 mld zł" - zaznacza "Rz".

Według Audytela, rynek płatnej telewizji urósł w ub.r. o 4%. Choć rozwój tego segmentu może ulec spowolnieniu przez częściową substytucję ze strony bezpłatnych usług naziemnej telewizji cyfrowej (DVB-T), to jednak przewiduje się utrzymanie stosunkowo wysokiego tempa wzrostu w najbliższych latach. Ma to być ok. 3,2% rocznie przez 5 lat, czytamy dalej.

Aukcja LTE

Po niedawnym odwołaniu przetargu na częstotliwości 800 MHz i 2,6 GHz do wykorzystania dla świadczenia usług LTE, Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) ogłosił rozpoczęcie konsultacji w sprawie sprzedaży częstotliwości z tych pasm poprzez aukcję. Urząd chce zaoferować 19 bloków częstotliwości (wobec 12 poprzednio) i czeka na opinie do 19 marca br.

"Nie dokonaliśmy zasadniczych zmian w dokumentacji, jednak - wsłuchując się w głosy rynku - uszczegółowiliśmy i doprecyzowaliśmy część zapisów, aby były jednoznaczne i nie budziły wątpliwości. Wpłynęło do nas kilkaset zapytań od operatorów i na tej podstawie uszczegółowiliśmy zapisy, których one dotyczyły" - tłumaczy prezes UKE Magdalena Gaj, cytowana w komunikacie.

Przedmiotem konsultowanej aukcji jest 19 rezerwacji częstotliwości, w tym: 5 bloków częstotliwości, każdy po 10 MHz, z pasma 800 MHz oraz 14 bloków częstotliwości, każdy po 10 MHz, z pasma 2,6 GHz, podano w materiale.

"Projekt konsultowanej dokumentacji aukcyjnej przewiduje, że każdy z podmiotów biorących udział w aukcji (przy uwzględnieniu zapisów dotyczących grupy kapitałowej wskazanych w dokumentacji aukcyjnej) będzie mógł w wyniku jej przeprowadzenia uzyskać: maksymalnie dwie rezerwacje częstotliwości z pasma 800 MHz (co stanowi łącznie 20 MHz widma z pasma 800 MHz), maksymalnie cztery rezerwacje częstotliwości z pasma 2,6 GHz (co stanowi łącznie 40 MHz widma z pasma 2,6 GHz)" - czytamy dalej.

UKE podkreśla, że zamiast przetargu tym razem proponuje aukcję.

"Aukcja na rezerwację częstotliwości będzie przeprowadzona za pośrednictwem Elektronicznego Systemu Aukcyjnego (ESA), wykorzystywanego do składania ofert oraz do wymiany informacji pomiędzy uczestnikiem aukcji a komisją aukcyjną. Uczestnicy aukcji będą mieli okazję zapoznać się z obsługą ESA podczas aukcji próbnej, która odbędzie się przed rozpoczęciem II etapu aukcji. W ramach aukcji próbnej zostanie również przeprowadzone szkolenie z obsługi systemu. Dostęp do systemu dla uczestników zakwalifikowanych do II etapu aukcji będzie możliwy za pośrednictwem sieci Internet po uprzednim zalogowaniu" - tłumaczy Urząd.

Będzie to aukcja równoczesna, rosnąca, wielorundowa (SMRA - Simultaneous Multiple Round Ascending). Oznacza to, iż wszystkie bloki częstotliwości są dostępne jednocześnie, cena bloku częstotliwości będzie rosła po każdej rundzie, a przewidzianych jest wiele rund aukcji, podano również.

"Proponowana w konsultacjach cena wywoławcza wynosi 250 mln zł za jeden blok częstotliwości z pasma 800 MHz oraz 25 mln zł za 1 blok z pasma 2,6 GHz" - czytamy dalej.

Zgodnie z założeniami uczestnicy aukcji będą zobowiązani do rozpoczęcia wykorzystywania częstotliwości i komercyjnego zaoferowania usług w terminie 12 miesięcy od daty doręczenia rezerwacji częstotliwości z pasma 800 MHz oraz nie później niż w terminie 36 miesięcy od daty doręczenia rezerwacji częstotliwości z pasma 2,6 GHz. Zwycięzcy aukcji będą uprawnieni do wykorzystywania częstotliwości przez okres 15 lat od dnia doręczenia decyzji w sprawie rezerwacji tych częstotliwości.

"Podmioty zainteresowane wyrażeniem swojego stanowiska do projektów dokumentów, stanowiących przedmiot niniejszego postępowania konsultacyjnego, są proszone o składanie stanowisk w przedmiotowej sprawie, w terminie 30 dni od niniejszej publikacji (tj. do dnia 19 marca br.)" - konkluduje UKE.

UKE zdecydował 11 lutego br. o odwołaniu aukcji na rezerwacje częstotliwości z zakresu 791-816 MHz oraz 832-857 MHz, a także z zakresu 2500-2570 MHz oraz 2620-2690 MHz, na obszarze całego kraju. Powodem decyzji prezes UKE jest troska o zapewnienie stabilności i pewności obrotu prawnego i wyeliminowanie jakichkolwiek wątpliwości formalno-prawnych mogących towarzyszyć postępowaniu aukcyjnemu.

Cisco Mobile VNI 2013-2018

Trendy w Polsce: 10-krotny wzrost ruchu w sieciach mobilnych w latach 2013-2018. Wzrost ten będzie 4-krotnie szybszy niż prognozowany wzrost ruchu w przewodowych sieciach IP w tym samym okresie. Ruch wideo w sieciach mobilnych wzrośnie 14-krotnie w latach 2013-2018, stanowiąc w 2018 roku 66% całego ruchu w sieciach mobilnych (w porównaniu do 51% na koniec roku 2013). W latach 2013-2018 ruch generowany przez smartfony wzrośnie 13-krotnie i w roku 2018 stanowił będzie 75% całego ruchu w sieciach mobilnych. W latach 2013-2018 ruch generowany przez tablety wzrośnie 30-krotnie i w roku 2018 stanowił będzie 11% całego ruchu w sieciach mobilnych (w 2013 r. – 0,4%). Ruch 4G będzie w roku 2018 stanowił 33% całego ruchu w sieciach mobilnych, rosnąc w latach 2013-2018 o ponad 400 % rocznie.

Kampanie reklamowe w sieci:

W Polsce, na Słowacji i w Bułgarii internauci klikają w kampanie reklamowe najczęściej. Dane firmy Gemius za II i III kwartał 2013 roku wskazują, iż o ile średni CTR reklamy online w Polsce wynosi 0,46 proc., na Słowacji 0,43 proc., w Bułgarii 0,42 proc., a na Węgrzech i w Rumunii 0,30 proc., to w Czechach osiąga 0,23 proc., a w Serbii wręcz 0,18 proc. (najniższy w regionie). Wskaźnik ten dotyczy wszystkich formatów reklamowych wykorzystywanych w sieci.

E-banking i m-banking

Ankietowani w ramach badania Złoty Bankier 2013 zapytani o narzędzia bankowości internetowej i mobilnej, z których korzystają wymieniali najczęściej natychmiastowe przelewy internetowe (43%). Zadeklarowało tak 41% badanych internautek oraz 38% internautów. Statystyczny użytkownik tej usługi – zarówno mężczyzna, jak i kobieta - to przedstawiciel grupy wiekowej 25-34 lata.

Na drugim miejscu wymieniane były płatności mobilne (7%). Tylko 1% badanych wskazał na przelewy przez Facebooka.

– Szybki postęp technologiczny powoduje, że na rynku pojawiają się nowi użytkownicy – wyposażeni w smartfony i tablety. Jest więc nieuniknione, że urządzenia mobilne będą coraz bardziej wpływać na kształt modeli biznesowych w obszarze zarówno bankowości, jak i płatności internetowych – mówi Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU Polska. – Z każdym rokiem płatności mobilne będą zyskiwały na popularności, pod warunkiem jednak, że będą proste i wygodne dla użytkowników – dodaje.

Jedna trzecia badanych korzystających z m-bankingu to mieszkańcy miast o populacji powyżej 500 tys. W tej grupie jest niemal dwukrotnie więcej mężczyzn niż kobiet. Nadal najpopularniejszym kanałem dostępu do banku jest serwis internetowy. Z e-bankowości korzysta aż 87% badanych internautów. Ze względu na zróżnicowaną dostępność oddziałów stacjonarnych, ta forma zarządzania finansami szczególnie upowszechnia się na wsi i w małych miastach, gdzie mieszka niemal połowa (46%) internautów korzystających z bankowości za pośrednictwem serwisu www.

BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI

P4

Operator sieci Play - osiągnął 707 mln zł skorygowanego zysku EBITDA i 3,72 mld zł przychodów w 2013 roku, poinformował prezes Joergen Bang-Jensen. Oczekuje dalszego wzrostu przychodów i liczby klientów w bieżącym roku.

"Nasza skorygowana EBITDA wzrosła o 26% r/r do 707 mln zł, z czego w IV kw. 2013 wzrosła o 4% kw/kw do 211 mln zł. Przychody wzrosły o 4% r/r do 3,72 mld zł, w tym w IV kw. wzrosły o 5% kw/kw do 979 mln zł" - powiedział Bang-Jensen podczas spotkania z dziennikarzami.

Liczba klientów na koniec 2013 wzrosła o 24% r/r do 10,7 mln, czyli o ponad 2 mln nowych klientów przez cały rok.

"Pierwsze tygodnie 2014 roku były dla nas obiecujące. W całym 2014 roku spodziewamy się dalszego wzrostu przychodów i bazy klienckiej. Bardziej szczegółowe szacunki zaprezentujemy we wtorek. Rynek mobilny powinien być w miarę stabilny z delikatną presją na minimalny spadek" - dodał prezes P4.

W jego ocenie, dalszy wzrost będzie kontynuowany dzięki efektywnej komunikacji z klientami oraz umacniania pozycjonowania rynkowego oferty na zasadzie "value for money".

P4

Operatorzy komórkowi zaczynają coraz wyraźniej wybierać zróżnicowane strategie pozycjonowania na rynku, poinformował agencję ISBnews członek zarządu P4, operatora sieci Play, Bartosz Dobrzyński. Play ma nadal przyciągać prostą ofertą "value for money" i w ten sposób nadal zwiększać liczbę klientów.

"Operatorzy coraz wyraźniej wybierają odmienne strategie pozycjonowania na rynku. Orange i Plus stawiają na ofertę zintegrowaną, a T-Mobile sygnalizuje swoje zainteresowanie segmentem biznesowym. Play nadal ma zwiększać liczbę klientów dzięki ofercie charakteryzującej się prostotą, oferującą 'value for money'. Interesuje nas szczególnie klient z segmentu indywidualnego i małego biznesu" - powiedział ISBnews Dobrzyński.

Zaznaczył, że choć Play jest liderem w segmencie przenoszonych numerów (MNP), to przy migracji klientów najważniejsze jest, aby ostatecznie jak najwięcej klientów w ujęciu netto wybierało tę sieć.

"Jednocześnie cieszę się, że liczba przejść klientów od operatora do operatora rośnie, bo to oznacza, że spełniliśmy swoją rolę tego, który pokazał, że numer to własność klienta" - wskazał członek zarządu P4.

P4

Operator sieci Play - sfinalizował proces refinansowania kredytów w China Development Bank, poinformował agencję ISBnews członek zarządu operatora Bartosz Dobrzyński.

"Proces refinansowania kredytów w chińskiej instytucji został pomyślnie zakończony" – powiedział ISBnews Dobrzyński.

Pod koniec stycznia spółka wyemitowała obligacje zabezpieczone (senior notes) o wartości 630 mln euro (emitent: Play Finance 2 S.A.) oraz obligacje niezabezpieczone o wartości 240 mln euro (emitent: Play Finance 1 S.A.). Obligacje obu serii będą miały termin zapadalności w 2019 r. Papiery dłużne są już notowane w Luksemburgu. Środki z tego tytułu przeznaczono m.in. na spłatę kredytów w China Development Bank.

Netia

Spółka odnotowała 10,50 mln zł skonsolidowanego zysku netto w IV kw. 2013 r. wobec 108,91 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Zysk operacyjny wyniósł 6,22 mln zł wobec 32,83 mln zł zysku kwartał wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 450,76 mln zł w IV kw. 2013 r. wobec 519,53 mln zł rok wcześniej.

W całym 2013 r. spółka miała 46,29 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z 87,70 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 1876,02 mln zł w porównaniu z 2121,36 mln zł rok wcześniej.

Netia

Spółka prognozuje osiągnięcie w tym roku 1,735 mld zł przychodów, 505 mln zł skorygowanego zysku EBITDA, 75 mln zł skorygowanego EBIT i 305 mln zł skorygowanych przepływów wolnych środków pieniężnych na poziomie operacyjnym (OpFCF), podała spółka.

Szacowana marża skorygowanego zysku EBITDA ma wynieść 29,1%. Prognozowana skorygowana EBITDA pomniejszona jest o nakłady inwestycyjne z wyłączeniem nakładów inwestycyjnych na integrację Dialogu i Crowley'a oraz akwizycje. Nakłady inwestycyjne (z wyłączeniem akwizycji i nakładów inwestycyjnych związanych z procesem integracji) prognozowane są na poziomie 200 mln zł, podała spółka.

"Zarząd Netii oczekuje, że 2014 r. będzie okresem konsolidacji, ukierunkowanym na zbudowanie podstaw do dostarczania przez nowo utworzone dywizje B2B i B2C - dedykowane odpowiednio segmentowi klientów biznesowych i klientów indywidualnych - przyspieszonego wzrostu w przyszłości" - podano również.

W informacji podkreślono również, zarząd nadal będzie pracował nad rozwojem usług we własnej sieci i spodziewa się wzrostu liczby usług szerokopasmowych, telewizyjnych oraz dla klientów biznesowych (B2B) wśród każdej z tych kategorii.

"W najbliższym czasie priorytetem będzie rozbudowa funkcjonalności produktów, poprawa procesów i obniżenie poziomu kosztów, tak by podnieść efektywność sprzedaży w kolejnych latach. Z tego względu prognoza na 2014 r. jest ograniczona do głównych parametrów finansowych i nie obejmuje liczby usług" - czytamy dalej.

Netia

Spółka wycofała średnioterminowe strategiczne cele finansowe grupy, podano w komunikacie. Decyzja w sprawie wznowienia prognozy zostanie podjęta w oparciu o rezultaty następnej rundy prac planistycznych dotyczących perspektywy średnioterminowej.

"Średnioterminowe strategiczne cele finansowe Grupy Netia, które zostały poddane przeglądowi w trakcie publikacji wyników III kw. w listopadzie 2013 r., zostają dzisiaj wycofane. Decyzja w sprawie wznowienia prognozy średnioterminowej zostanie podjęta przez zarząd w oparciu o rezultaty następnej rundy prac planistycznych dotyczących perspektywy średnioterminowej, które będą prowadzone wspólnie z radą nadzorczą i przy kluczowym wkładzie ze strony dwóch nowych, bardziej autonomicznych dywizji B2B i B2C" - czytamy w raporcie.

Według wcześniejszych planów, m.in. liczba usług (RGU) w przeliczeniu na jednego klienta miała osiągnąć poziom 2.0x. Spółka oczekiwała dalszego wzrostu udziałów w wartości rynku oraz utrzymania skorygowanej marży EBITDA na poziomie 27-29%. Według tych planów, po zakończeniu modernizacji zakładano spadek nakładów inwestycyjnych do poziomu 10-12% w relacji do przychodów. Przepływy wolnych środków pieniężnych na poziomie operacyjnym OpFCF jako procent przychodów miały wynieść powyżej 12%.

Netia

Spółka zawiesiła średnioterminowe cele strategiczne jedynie z powodu zapowiedzi zmiany na stanowisku prezesa, poinformował agencję ISBnews prezes Mirosław Godlewski.

"Zawieszenie jest związane z moją zapowiedzią rezygnacji ze stanowiska prezesa. Jest oczywiste, że nowy zarząd zdefiniuje cele dla grupy na nowo. Rada nadzorcza rozpoczyna proces poszukiwania nowego prezesa" - powiedział ISBnews Godlewski.

Według jego słów, nowe władze grupy będą od nowa podejmować decyzje, na jakie cele przeznaczyć generowaną przez spółkę gotówkę.

"Po siedmiu latach decyzja o zmianie wydaje się naturalna. Nowe władze wniosą nową energię. W kwestii relacji z radą nadzorczą, to prowadzona była, jest i pewnie nadal będzie debata o przyszłości branży i jak użyć gotówki, którą generujemy"- zaznaczył prezes Netii.

Wskazał jednocześnie, że nowe cele Netii zdefiniowane będą przy udziale także nowych członków zarządu odpowiedzialnych za dywizje B2B i B2C.

Netia zakończy w II kw. bieżącego roku podział na dwie dywizje: B2C (skupioną na klientach indywidualnych i małym biznesie) oraz B2B (biznesową).

"Kończymy podział na dwie dywizje B2B oraz B2C. Ma to zapewnić zwiększenie efektywności, synergie kosztowe przez eliminacje dublujących się funkcji oraz autonomię segmentów w celu przyspieszenia decyzyjności" - dodał Godlewski.

mBank

Bank uruchomił nową bankowość mobilną i liczy, że do końca tego roku liczba jej użytkowników wzrośnie do ponad 1 mln wobec 700 tys. obecnie, poinformował dyrektor Michał Panowicz. Do końca 2014 roku z bankowości mobilnej będą mogli korzystać klienci mBanku w Czechach i na Słowacji.

"Już teraz ponad 700 tys. klientów loguje się do banku poprzez urządzenia mobilne. Sytuacja jest dynamiczna i szacujemy, że do końca tego roku ich liczba przekroczy 1 mln klientów" - powiedział Panowicz podczas konferencji prasowej.

Aplikacja bankowości mobilnej mBanku powstała od podstaw, jest dostępna w wersji dla trzech systemów operacyjnych - Android, iOS i Windows Phone.

Livechat Software

Spółka planuje debiut na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych (GPW), poinformował prezes Mariusz Ciepły. Prospekt emisyjny Livechat Software już trafił do Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).

Wrocławska spółka jest czołowym, globalnym producentem oprogramowania typu live chat, które wspiera sprzedaż lub relacje z klientem. Umożliwia ona właścicielom strony internetowej bezpośredni kontakt (czat) z odwiedzającymi ją klientami oraz udostępnia dodatkowe, rozbudowane funkcjonalności, w tym wiele narzędzi analitycznych.

Obecnie spółka ma 6,8 tys. klientów w 83 państwach. Wśród nich znajdują się zarówno małe sklepy internetowe, jak i znane na całym świecie marki, takie jak: Orange, Bosch, Adobe, Kaspersky Lab czy Air Asia.

LiveChat Software osiągnął 5,09 mln zł zysku netto w 2012 roku wobec 1,76 mln zł rok wcześniej, zysk EBITDA w tym okresie wyniósł 6,6 mln zł (2,44 mln zł rok wcześniej), z kolei przychody wzrosły do 9,4 mln zł z 4,25 mln zł rok wcześniej.

Komputronik

Dystrybutor odnotował 14,61 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. roku obrotowego 2013/2014 (IV kw. roku kalendarzowego 2013) wobec 5,19 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Zysk operacyjny wyniósł 8,06 mln zł wobec 7,96 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 465,46 mln zł w III kw. r.obr. 2013/2014 wobec 400,73 mln zł rok wcześniej.

W okresie I-III kw. r.obr. 2013/2014 (1 kwietnia - 31 grudnia 2013) spółka miała 20,64 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 1,18 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 1248,62 mln zł w porównaniu z 864,10 mln zł rok wcześniej.

Komputronik

Dystrybutor kontynuuje politykę wzrostu poprzez zdywersyfikowane kanały obsługi klientów oraz dbania o właściwą politykę zakupową, jako głównego kreatora marży handlowej, podała spółka.

"Grupa nadal realizuje wcześniej przyjętą politykę ograniczonego wzrostu poprzez zdywersyfikowane kanały obsługi klientów, zwracając szczególną uwagę na właściwą politykę zakupową, która w obecnej sytuacji rynkowej (szybkie zmiany we wprowadzanych do sprzedaży technologiach, rosnący wpływ sprzedaży e-commerce i spłaszczenie polityki cenowej firm konkurencyjnych) jest głównym kreatorem marży handlowej emitenta" – czytamy w raporcie.

Komputronik

Dystrybutor planuje w 2014 r. systematycznie rozwijać sieć sprzedaży w Polsce oraz na wschodzie, a także uruchomić pierwszy sklep w Niemczech, poinformował prezes Wojciech Buczkowski. Według niego, celem na najbliższy rok jest przekroczenie 2 mld zł sprzedaży.

"Komputronik, który na koniec grudnia posiadał 81 sklepów, chce nadal rozwijać sieć sprzedaży. Główny nacisk będzie położony na sklepy agencyjne" - powiedział Buczkowski na konferencji prasowej.

Spółka nadal będzie rozwijać tzw. projekt wschodni, czyli sprzedaż internetową w Rosji, Białorusi oraz na Ukrainie. Rozpocznie także sprzedaż za naszą zachodnią granicą.

"W tym roku chcemy rozpocząć sprzedaż w Niemczech. Później, choć pewnie jeszcze nie 2014 r., planujemy wejście w segment B2B" - dodał prezes.

Spółka zamierza także zwiększać portfolio marek własnych oraz wchodzić w nowe branże. Jednym z takich pomysłów jest małe AGD.

"W marcu planujemy także otwarcie kolejnego Komputronik Megastore, który powstanie w Poznaniu" - podkreślił Buczkowski.

Plany rozwoju nie zmieniają jednak polityki dywidendowej spółki. Tym bardziej, że początek roku jest - w ocenie zarządu- dobry, a plany spółki zakładają przekroczenie w 2014 r. 2 mld zł sprzedaży.

"Mimo pewnych przeciwwskazań, jak np. wysokiego poziomu zadłużenia, chcemy pozostać spółką dywidendową. Zarząd będzie więc wnioskował o dywidendę, a jej wysokość będzie oscylować na tym samym co zwykle poziomie, czyli ok. 20%" - podsumował Buczkowski.

Qumak

Celem na najbliższe kwartały jest poprawa rentowności, przy jednoczesnej budowie portfela zamówień, poinformował prezes Paweł Jaguś. Spółka nadal poszukuje potencjalnych akwizycji, ale chce kontynuować politykę wypłaty dywidendy. Wartość kontraktów podpisanych Qumaka na lata 2014 i 2015 przekracza 540 mln zł.

"W kolejnych kwartałach głównym celem spółki jest zwiększanie portfela zamówień oraz wzrost rentowności. Chcemy, by każdy kolejny rok w horyzoncie naszej strategii był coraz lepszy" - powiedział Jaguś na konferencji prasowej.

Spółka podała, że wartość kontraktów podpisanych na lata 2014 i 2015 przekracza 540 mln zł, z czego na 2014 r. przypada ok.440 mln zł. Qumak w tym roku z dużym optymizmem patrzy na rynek data centre, projektów lotniskowych oraz ITS

Prezes dodał, że w strategii na pierwszym miejscu postawiono jednak rentowność. Dlatego uzyskany poziom sprzedaży - nieco niższy od zapisanego w strategii - nie niepokoi zarządu. Zysk spółki jest nadal zadowalający.

"Gdyby nie zawiązane w ubiegłym roku rezerwy na ok. 3 mln zł, wynik netto wyniósłby ponad 12,7 mln zł. Rośnie także rentowność netto, która dziś sięga ok. 2,4%. Naszym celem jest jej systematyczny wzrost, choć osiągnięcie w tym roku poziomu 4% będzie trudne" - ocenił Jaguś.

Spółka nadal chce być także aktywna na rynku akwizycji, jednak podtrzymuje swoją strategię kupowania bardzo wartościowych podmiotów, dysponujących zaawansowaną technologią. Według prezesa, Qumaka nie interesują przejęcia samego rynku. To zaś nie wyklucza wypłaty dywidendy.

"Nie rozmawialiśmy jeszcze na temat dywidendy, spółka zawsze dzieliła się zyskiem z akcjonariuszami i chcemy przy tej polityce pozostać. Nie powinna tego zmienić nawet ewentualne akwizycje, choć na dziś nie rozpatrujemy jeszcze sposobu ich przyszłego finansowania" - podkreślił Jaguś.

Qumak odnotował 7,29 mln zł zysku netto w 2013 r. wobec 10,39 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 539,55 mln zł w 2013 r. wobec 482,58 mln zł w 2013 r.

Asseco South Eastern Europe

Spółka odnotowała 35,95 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2013 r. wobec 49,63 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Zysk operacyjny wyniósł 42,12 mln zł wobec 52,59 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 471,69 mln zł w 2013 r. wobec 462,45 mln zł rok wcześniej.

CUBE.ITG

Grupa Kapitałowa osiągnęła w roku 2013 ponad 141 mln zł przychodów ze sprzedaży usług i produktów oraz zysk netto w wysokości 4,71 mln zł.

easyCALL.pl

Operator zanotował przychody na poziomie blisko 13 mln zł (4,2 mln zł w 2012 r.) a zysk netto 1,6 mln wobec 124 tys. zł w 2012 r.

CallCenterTools

Narastająco po 4 kwartałach 2013 roku miała 7,1 mln zł sprzedaży, wynik EBITDA 0,55 mln zł zaś zysk netto na poziomie 0,33 mln zł.

Makolab

Spółka osiągnęła przychody po czterech kwartałach 2013 roku w wysokości 13,5 mln zł, co stanowi 13% wzrost r/r.

nc+, UPC Polska

Platforma podpisała z UPC umowę, dzięki której klienci UPC przez kolejne trzy lata będą mogli cieszyć się dostępem do sportowej i filmowej rozrywki oferowanej przez platformę satelitarną.

GIEŁDA, FUZJE I PRZEJĘCIA

Emitel

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał zgodę na koncentrację polegającą na przejęciu spółki Emitel przez Alinda Capital Partners, podał Urząd.

„Prezes UOKiK zgodziła się (...) na zakup spółki Emitel przez Alinda Capital Partners" – czytamy w komunikacie.

Przejmujący przedsiębiorca jest funduszem inwestycyjnym należącym do grupy kapitałowej, która m.in. zajmuje się inwestycjami typu private equity w podmioty działające w sektorach infrastrukturalnych, np. lotniska i porty w Europie i Ameryce Północnej. Emitel świadczy usługi m.in. w zakresie emisji programów na rzecz stacji radiowych i telewizyjnych.

Na początku grudnia ub.r. Montagu Private Equity sprzedał spółkę Emitel funduszom zarzadzanym przez Alinda Capital Partners. Warunki transakcji nie zostały ujawnione. Montagu przejął Emitela od TPSA w 2011 r.

Netia

Prezes spółki podtrzymał, że ma ona zdolność akwizycyjną. "Nie przewidujemy niczego w krótkim terminie, ale gdyby się pojawiły okazje to mamy potencjał na projekt rzędu 600-700 mln zł. Interesuje nas segment B2B" - wskazał prezes Netii.

W kwestii TK Telekom, czy Exatela ocenił, że trudno powiedzieć czy spółki te "trafią na rynek". Jednak ich ewentualne przejęcie nie wpłynęłoby na dywidendę Netii. Jednocześnie spółka nie interesuje się bazami klientów na WLR i BSA.

Pitango Investin Ventures

Pitango fundusz venture capital wspólnie z polską grupą Investin utworzą fundusz inwestycyjny Pitango Investin Ventures (PI Ventures) zarządzający kapitałem wysokości 210 mln zł. Ponad połowę tej kwoty zapewni Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, podało Centrum.

Pitango Investin Ventures (PI Ventures) będzie największym funduszem zaawansowanych technologii na polskim rynku i pierwszym utworzonym w ramach BRIdge VC - programu realizowanego przez NCBR, który ma na celu stymulowanie inwestycji w rozwój nowych technologii.

Fundusz zapewni wieloletnie finansowanie spółek portfelowych, a także stałe wsparcie biznesowe na etapie rozwoju produktu oraz przy budowaniu relacji międzynarodowych z globalnymi klientami i partnerami strategicznymi.

Tell

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał zgodę na koncentrację polegającą na przejęciu przez Neo Investment spółki Tell, podał Urząd.

KADRY

Netia

Prezes Netii Mirosław Godlewski w porozumieniu z radą nadzorczą zdecydował o rezygnacji z dotychczas zajmowanego stanowiska nie później niż dnia 31 sierpnia, podała spółka.

"Rada nadzorcza Netii podziękowała Mirosławowi Godlewskiemu za sukcesy w kierowaniu spółką przez ostatnie siedem lat, kiedy to Grupa Netia podwoiła skalę operacji i umocniła pozycję największego alternatywnego operatora usług stacjonarnych w Polsce. W ramach porozumienia, Mirosław Godlewski zgodził się pozostać na stanowisku do momentu znalezienia właściwego kandydata przez radę nadzorczą spółki lub do dnia 31 sierpnia 2014 r. w zależności, które zdarzenie będzie miało miejsce wcześniej" - czytamy w komunikacie.

Midas

Adam Kuriański, który od wielu lat był związany z grupą spółek Zygmunta Solorza-Żaka, przestał pełnić swoje obowiązki i odszedł poza grupę - wynika z informacji Telepolis. Jego miejsce w tych spółkach w początkiem lutego zajął Dariusz Łukasiewicz.

Orange Polska

Operator zaprasza inżynierów, programistów, projektantów i przedsiębiorców do polskiej edycji Orange Fab - programu wspomagającego rozwój małych, innowacyjnych firm, tzw. start-up'ów. Uczestnicy mają szansę stworzyć wspólną ofertę produktową z Orange, zdobyć inwestora oraz wsparcie finansowe.

easyCall

Spółka chce zatrudnić ponad 50 osób (obecnie zatrudnia 13 osób), których celem będzie wsparcie sprzedaży działającej w chmurze centrali telefonicznej, umożliwiającej zarządzanie siecią telefoniczną w firmie za pośrednictwem przeglądarki WWW.

KONTRAKTY, PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE

PKP Informatyka

Oferta spółki została wybrana przez Koleje Śląskie na czterdzieści pięć nowoczesnych terminali mobilnych dla swoich konduktorów. W porównaniu do poprzednich modeli nowe terminale mobilne posiadają Wi-Fi, zintegrowany modem, czytnik RFID, dwa razy więcej pamięci RAM, mocniejszy procesor, są również bardziej odporne na uszkodzenia. Charakteryzują się lepszymi parametrami wyświetlacza, który jest większy, lepiej podświetlony i ma większą rozdzielczość. Terminale obsługuje nowszy od poprzedników system Microsoft Windows CE 6.0.

Cyfrowy Polsat

Operator zaoferował atrakcyjny pakiet z kanałami premium oraz możliwość bezpłatnego przetestowania usługi przez 10 dni dla klientów zainteresowanych zmianą operatora telewizji. Do sprzedaży trafił także moduł Wi-Fi, umożliwiający bezprzewodowe podłączenie dekodera do Internetu i oglądanie materiałów w największej telewizji internetowej IPLA bezpośrednio na telewizorze.

IBM

Recman, jedna z większych polskich firm odzieżowych, wdrożyła rozwiązania koncernu do optymalizacji marketingu cyfrowego. Dzięki nim będzie w stanie tworzyć i analizować spersonalizowane kampanie poprzez swoją stronę www.Recman24.com. Oprogramowanie wdrożone przy współpracy z partnerem IBM – Fast White Cat – pozwoli firmie Recman lepiej zrozumieć oczekiwania klientów i zapewnić im większą satysfakcję z zakupów bez względu na to gdzie i w jaki sposób kupują.

ZTE

W Barcelonie swoją premierę będą miały ZTE Grand Memo II LTE z 6 calowym ekranem full HD oraz model ZTE Open C z systemem operacyjnym Firefox OS 1.3 i całkowicie nowym interfejsem MiFavor 2.3. ZTE pokaże również po raz pierwszy w Europie swoje flagowe modele smartfonów: ZTE Grand S II, popularną serię ZTE Blade oraz linię Nubia w dwóch nowych odsłonach ZTE Nubia 5S i ZTE Nubia 5S mini.

Dell

Portfolio serwerów PowerEdge koncernu powiększyło się o nową jednostkę - Dell PowerEdge R920. PowerEdge R920 to serwer firmy Dell o aktualnie największej wydajności zapewniającej szybkie osiąganie wyników, sprawną adaptację do zmieniających się potrzeb biznesowych oraz wyższy poziom ogólnej niezawodności. Rozwiązanie to jest sztandarowym przykładem zaangażowania firmy Dell w proces dostarczania innowacyjnych rozwiązań, które spełniają rosnące wymagania w zakresie wysokiej wydajności i skalowalności przy zachowaniu równowagi kosztowej.

ABC Data

Marka własna Colorovo przygotowała zupełnie nową przenośną ładowarkę Colorovo PowerBox Slim 3000. Najnowszy produkt z rodziny PowerBox pozwoli dwukrotnie naładować do pełna rozładowaną baterię smartfona lub przedłużyć czas pracy tabletu o ok. 4 godziny. Colorovo PowerBox Slim 3000 to pierwsza przenośna ładowarka Colorovo w rozmiarze ultra slim. Ma rozmiary niewielkiego smartfona (6,3 × 12,2 × 0,8 cm) i praktycznie nieodczuwalną wagę (78 gr). Gwarantowana pojemność przenośnej ładowarki wynosi 3000 mAh.

Arcus

Kyocera rozszerza swoją ofertę produktową w Polsce dzięki nowym modelom drukarek nabiurkowych ECOSYS P2035d, P2135d i P2135dn. Prędkość drukowania wynosi 35 stron na minutę, a czas oczekiwania na wydruk pierwszej strony wynosi odpowiednio 6 sekund (P2035d, P2135d) i 8 sekund (P2135dn), co pozwala na uniknięcie niepotrzebnych przestojów w pracy.

Gembird

Dostawca akcesoriów komputerowych, poszerzył swoją ofertę o nową serię optycznych myszy komputerowych. Użytkownicy mają do wyboru dostępny w czterech kolorach model Gembird MUS-101 oraz jego czarną, bezprzewodową wersję Gembird MUSW-101.

CUBE.ITG

Spółka podpisała z Qumak dwie umowy na dostawę infrastruktury informatycznej i oprogramowania na potrzeby stworzenia i rozwoju e-usług i aplikacji on-line w w sektorze ochrony zdrowia na ponad 21 mln zł.

ATM

Spółka zawarła długoterminowe kontrakty na usługi kolokacji z dużymi firmami sektora TSL na ponad 1,7 mln zł netto.

Cyfrowy Polsat, Polkomtel

Ruszył program „SmartDOM, oszczędzanie przez dodawanie", w którym łącząc usługi Cyfrowego Polsatu i Plusa można oszczędzić 240 zł na każdej dodanej usłudze.

Polkomtel

Giętki smartfon LG G Flex jest już dostępny w Plusie, póki co dla klientów biznesowych. Flex posiada unikalną wśród smartfonów z Androidem funkcję KNOCKON. Wystarczy stuknąć palcem w wygaszony wyświetlacz, aby włączyć go bez konieczność używania przycisku blokady ekranu. Funkcja DUAL WINDOW pozwala na podział 6 calowego ekranu na dwa mniejsze, co umożliwia np. równoczesne oglądanie filmu i pisanie wiadomości SMS.

P4

Play wprowadza nową przełomową ofertę - Formułę Play na Kartę, czyli według operatora ofertę tańszą od ofert Orange, T-Mobile, Plus i Heyah. Dzięki niej klient może kupić kilka usług wpisując jeden prosty kod lub wysyłając jednego SMS-a, a usługi automatycznie włączane są co miesiąc. Nowa oferta to odpowiedź Play na najważniejsze potrzeby klientów usług przedpłaconych - prostotę oraz niską cenę.

UNIT4

Dostawca oprogramowania biznesowego, poinformował o rozpoczęciu współpracy z duńskim konglomeratem logistycznym A.P Moller Maersk.

Hicron

Integrator wprowadza metodykę design thinking przy projektowaniu rozwiązań IT dla swoich klientów. Design thinking służy skutecznemu kreowaniu produktów i usług poprzez dokładne zrozumienie potrzeb ich odbiorców.