"Wydaje się, że biznes od strony operacyjnej działa w miarę prawidłowo - dostawy są realizowane, sklepy bez problemów przekazują utargi, a transfer środków do Polski przebiega bez przeszkód. Będziemy tam nadal, ale może okazać się, że skala naszej obecności się zmniejszy" - powiedział wiceprezes Bogusz Kruszyński podczas spotkania z dziennikarzami.

W I kwartale Redan zamknął na Ukrainie 1 sklep franczyzowy, a dwa kolejne w kwietniu.

"Na dziś rozważamy zamknięcie 5 kolejnych sklepów, ale ta liczba może się zmieniać" - zaznaczył Kruszyński.

Na koniec I kwartału bieżącego roku Redan posiadał na Ukrainie 11 sklepów własnych oraz 30 franczyzowych.

Reklama

Czytaj więcej o wynikach finansowych grupy Redan

Wiceprezes poinformował, że bieżąca sytuacja polityczna na Ukrainie spowodowała zmniejszenie popytu, spadek sprzedaży w hrywnach, osłabienie hrywny wobec dolara (waluty, w której denominowany jest zakup towarów na Ukrainie), w tym zmniejszenie sprzedaży w złotych, a także ujemne różnice kursowe z wyceny zobowiązań wobec Redanu.

Sprzedaż na Ukrainie (liczona w UAH) spadła w I kw. do 21,5 mln UAH, tj. o 16 proc. w skali roku. Sprzedaż liczona w PLN spadła o 34 proc. rok do roku.

Polski eksport na Ukrainę nurkuje. GUS podał najnowsze dane

Kruszyński poinformował, że dewaluacja hrywny powoduje, że ceny towarów rosną, co wpływa pozytywnie na rentowność grupy.

"Stopniowo wprowadzamy podwyżki cen, aby nie tracić marży. Obserwujemy, oczywiście, naszą konkurencję, żeby nie przesadzić. W zasadzie przy każdej fakturze renegocjujemy ceny wynajmu sklepów własnych. W kwietniu nasza sprzedaż na Ukrainie w sklepach porównywalnych była na takim samym poziomie co rok wcześniej" - podkreślił.

Redan miał 2,6 mln zł straty netto w I kw. wobec 3,4 mln zł straty rok wcześniej.

Wynik całkowity wyniósł minus 6,9 mln zł wobec minus 2,1 mln zł rok w I kw. 2013 r. Redan podał, że wynik ten został obciążony przede wszystkim różnicami kursowym z przeliczenia jednostek zagranicznych w wyniku dewaluacji ukraińskiej hrywny oraz w mniejszym stopniu rubla. Zmiana wartości różnic kursowych z przeliczenia wyniosła minus 5,6 mln zł w skali roku.

Wynik na sprzedaży był ujemny i wyniósł 0,7 mln zł wobec 3,1 mln zł rok wcześniej.

Wynik na sprzedaży w części modowej był o 1 mln zł niższy niż rok wcześniej w wyniku dwóch przeciwstawnych tendencji - spadku wyniku na rynku ukraińskim o 1,7 mln zł r/r oraz wzrostu o 0,6 mln zł na rynkach innych niż Ukraina. W efekcie wynik na sprzedaży segmentu modowego wyniósł minus 1,8 mln zł w I kw. wobec minus 0,7 mln zł rok wcześniej.

"W wynikach części modowej widać pierwsze efekty zmian, które zaczęliśmy wprowadzać w połowie ubiegłego roku. Na razie jednak uzyskane korzyści znajdują się pod negatywnym wpływem działalności na Ukrainie" - powiedział Kruszyński.

Sprzedaż segmentu modowego wyniosła 50,9 mln zł w I kw. wobec 52,0 mln zł rok wcześniej. Marża handlowa spadła do 41,0 proc. w I kw. wobec 44,1 proc. rok wcześniej.

Sprzedaż na Ukrainie w I kw. stanowiła 13 proc. przychodów sektora modowego, tj. 6 proc. obrotów całej grupy Redan.

Grupa kapitałowa Redan prowadzi działalność w zakresie detalicznej sprzedaży odzieży w Polsce oraz w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Redan opiera się na dwóch filarach: dyskontowym (sieć sklepów Textilmarket) oraz modowym (marki Top Secret, Troll oraz - od 2011 r. - Drywash). Od 2003 roku spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie. W 2013 r. spółka odnotowała 465,5 mln zł skonsolidowanych przychodów.

Operacja secesja. Oto 3 możliwe scenariusze dla Ukrainy