Ruszyła budowa nowego dworca kolejowego Warszawa Zachodnia. Obiekt powstanie bezpośrednio przy Alejach Jerozolimskich, co ułatwi dostęp do niego mieszkańcom Ochoty, Włochów czy Mokotowa. W sąsiedztwie nowego dworca znajdzie się kompleks biurowy West Station – czytamy w komunikacie prasowym PKP S.A i HB Reavis.
Stary budynek dworca od strony ulicy Tunelowej nadal będzie pełnił swoją funkcję. Nowy Dworzec Zachodni będzie budowany niezależnie. Prace budowlane mają zakończyć się w IV kwartale przyszłego roku.
Inwestycję prowadzą Polskie Koleje Państwowe razem z prywatną firmą deweloperską. Jak mówi członek zarządu PKP Piotr Ciżkowicz, takie rozwiązania sprawdziły się już w przeszłości. W ten sposób wybudowano między innymi dworce w Poznaniu oraz w Katowicach. Po zakończeniu inwestycji PKP sprzedały tam swoje udziały. Podobny plan obowiązuje w przypadku stołecznej inwestycji.
Piotr Ciżkowicz podkreśla, że partnerstwo z prywatnym partnerem jest bardziej opłacalnym wariantem od sprzedaży gruntów. Co prawda pieniądze trafiają na konta PKP później, ale zysk jest większy.
Nowoczesny węzeł przesiadkowy
Nowy dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Blaty okienek kasowych zostaną obniżone, powstaną też ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Budynek zostanie wyposażony w windy i ruchome schody.
W holu dworca pojawi się 6 stanowisk kasowych, w których będzie można kupić bilety kolejowe i bilety komunikacji miejskiej. Na dworcu i w tunelu wydzielona zostanie również powierzchnia pod biletomaty i bankomaty. Pasażerowie oczekujący na pociąg w holu dworca będą mieli do dyspozycji wygodne miejsca siedzące. W każdej chwili będą mogli również skorzystać ze skrytek bagażowych, które zostaną umiejscowione w holu obiektu. – informuje inwestor. Na parkingu przed nowym budynkiem dworca powstanie ponad 30 miejsc parkingowych typu kiss&ride, miejsca dla osób niepełnosprawnych oraz dla taksówek.
- Dzięki inwestycji podróżni i mieszkańcy Warszawy zyskują dodatkowy dworzec, który zwiększa tym samym powierzchnię pasażerską na Warszawie Zachodniej. Nowy dworzec będzie gotowy już za rok. Ten nowoczesny obiekt będzie stanowił pierwszy z elementów powstającego węzła przesiadkowego w tej części Warszawy – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A. –– dodaje.
W ramach inwestycji zostanie też zrewitalizowane otoczenie dworca. W planach jest przebudowa skrzyżowania Al. Jerozolimskich oraz ul. ppłk. Mieczysława Sokołowskiego „Grzymały” oraz przedłużenie istniejącej ścieżki rowerowej, która połączy nowy budynek dworca kolejowego z centrum Warszawy.
Biurowce przy torach
Oprócz nowego dworca, przy Al. Jerozolimskich powstanie też kompleks biurowy West Station. W jego skład wejdą dwa 3-piętrowe budynki oferujące 67 tys. mkw. najmu. Fasady biurowców będą przeszklone. Budynki zostaną wyposażone m.in. w systemy komputerowego zarządzania budynkiem (BMS). Na parterze powstaną lokale usługowe, a trzech podziemnych poziomach garaż dla samochodów, w którym przewidziano 130 ogólnodostępnych miejsc parkingowych. Na terenie obiektu znajdzie się też stacja ładowania samochodów elektrycznych.
Pierwszy etap kompleksu biurowców ma być gotowy w IV kwartale 2016 r., a drugi – w I półroczu 2018 r. Pierwsi najemcy to spółki z grupy PKP: PKP S.A., PKP Informatyka i PKP Intercity.
Nowy Dworzec Zachodni i kompleks West Station zostały zaprojektowane przez pracownię architektoniczną FS&P ARCUS.