Aż 40% pracujących Polaków planuje zmienić pracę w czasie krótszym niż trzy lata - pod tym względem Polska zajmuje drugie miejsce w Europie. Tylko 21% pracowników planuje związać całą swoją karierę zawodową z jedną firmą, wynika z raportu ADP pt. "Okiem europejskich pracowników 2015/16" badający nastawienie respondentów wobec przyszłości europejskiego rynku pracy.

"Wraz z konsekwentnym rozwojem polskiej gospodarki, zdecydowanie poprawia się również nastawienie pracowników względem rynku pracy. Aż 77% (średnia europejska) rodzimych respondentów patrzy w przyszłość z optymizmem. Jednak już stosunkowo nieliczna grupa wiąże swoją karierę z aktualnym miejscem pracy - aż 40% badanych planuje zmienić pracę w czasie krótszym niż trzy lata. Pod tym względem Polska zajmuje drugie miejsce w Europie, gdyż tylko 21% pracowników planuje związać całą swoją karierę zawodową z jedną firmą" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

Ponadto, według raportu, polscy pracownicy zaliczają się do grupy najbardziej zaniepokojonych, jeśli chodzi o przygotowanie rodzimych firm do międzynarodowej rywalizacji o talenty i odpływ pracowników do innych krajów.

"Aż 39% z nich uważa to zjawisko za bardzo poważne zagrożenie. Również współpraca międzypokoleniowa budzi obawy wśród Polaków. Blisko trzy czwarte (73%) pracowników w Polsce spotyka się w pracy z problemami dotyczącymi relacji międzypokoleniowych - jest to jeden z najwyższych wskaźników w Europie" - czytamy dalej.

Mimo, iż Polacy należą do grona najbardziej zaangażowanych pracowników w Europie (wskaźnik na poziomie 61% przy średniej europejskiej 56%) niepokój powinny budzić źródła ich motywacji, stwierdza raport.

"Aż 23% respondentów twierdzi, że ich jedyną motywacją jest wynagrodzenie - jest to zdecydowanie najwyższy wynik w Europie. Polska bryluje w jeszcze innej niechlubnej kategorii - stresu doświadczanego w pracy. Ponad połowie badanych (54%) bardzo często towarzyszy on podczas wykonywania codziennych obowiązków" - podano również.

Zebrane przez ADP wyniki obrazują kluczowe tendencje dotyczące zaangażowania pracowników, ich motywacji i potrzeb szkoleniowych oraz postaw wobec przemian demograficznych na rynku pracy i wykorzystania nowoczesnych technologii. W badaniu wzięło udział ponad 11 tys. dorosłych pracowników z 8 europejskich państw, w tym 1501 respondentów z Polski.

>>> Czytaj też: Wypaleni przez Mordor. Czy wielkie korporacje niszczą pracowników?