Umowa przewiduje dzierżawę przez Lotos Kolej 5 lokomotyw wraz z ich utrzymaniem na okres 7 lat z opcją przedłużenia. Realizacja dostaw wszystkich z nich nastąpi w 2017 roku. Umowa zawiera również opcję pozyskania przez Lotos Kolej kolejnych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych przez Newag, podano w komunikacie.

Pojazdy przeznaczone dla Lotos Kolej to uniwersalne lokomotywy elektryczne o mocy 5,6MW w pełni dostosowane do polskiej infrastruktury kolejowej. Lokomotywy będą zbudowane na bazie platformy Griffin i zostaną wyposażone dodatkowo w spalinowy moduł dojazdowy Dual Power.

"Jesteśmy bardzo zadowoleni z faktu, że po raz kolejny Lotos Kolej obdarza nas zaufaniem, decydując się na włączenie do swojej floty następnego typu lokomotyw produkowanych przez naszą firmę. Jest to jednocześnie pierwsze zamówienie na  pojazdy z rodziny czteroosiowych lokomotyw Griffin. Jesteśmy przekonani, że podobnie, jak to się stało w przypadku Dragona, również te lokomotywy, dzięki najwyższym możliwym do osiągnięcia przez lokomotywy czteroosiowe parametrom trakcyjnym, wysokim wskaźnikom dostępności oraz konkurencyjnym kosztom pozyskania i eksploatacji w sposób znaczący przyczynią się poprawy efektywności operacyjnej Lotos Kolej" - powiedział wiceprezes, dyrektor ds. operacji Newag Bartosz Krzemiński, cytowany w komunikacie.

Według wiceprezesa, dyrektora ds. marketingu i rozwoju w Newagu Macieja Duczyńskiego, rozwój lokomotyw 4-osiowych Griffin jako jednej z dwóch kluczowych platform lokomotyw elektrycznych w portfolio produktowym jest jednym z priorytetowych działań firmy w najbliższym czasie.

"Na początku tego roku Griffin E4MSU jako pierwsza polska lokomotywa otrzymała certyfikaty zgodności z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI). Dzisiaj podpisana umowa spowoduje, że już w 2017 roku Newag jako pierwszy producent w Europie będzie reprezentowany na szlakach kolejowych przez dwie seryjnie produkowane, nowoczesne platformy lokomotyw elektrycznych wyposażone w spalinowe moduły dojazdowe, które w znaczny sposób poprawiają elastyczność operacyjną przewoźników kolejowych, a tym samym ich konkurencyjność" - podkreślił Duczyński.

Newag przypomina, że od początku 2014 roku Lotos Kolej eksploatuje inne lokomotywy elektryczne produkowane przez tę firmę - 6-osiowe lokomotywy Dragon E6ACT dedykowane dla ciężkich składów towarowych.

Jednocześnie z umową sprzedaży Newag i ING zawarły umowy leasingu operacyjnego (zwrotnego), których przedmiotem jest oddanie przez ING spółce pojazdów w leasing, po ich nabyciu przez ING na podstawie umowy sprzedaży. Okres leasingu wynosi 102 miesiące od daty rozpoczęcia leasingu (dostawy pojazdów) i może zostać skrócony lub wydłużony.

Umowa przewiduje możliwość wykupu przedmiotu leasingu za zapłatą wartości końcowej, przy czym wykupu może żądać każda ze stron. Łączna wartość początkowa wszystkich przedmiotów leasingu (wszystkich pojazdów) równa jest łącznej wartości umowy sprzedaży. Wartość końcowa przedmiotu leasingu będzie uzależniona od ostatecznego okresu trwania leasingu.

Umowy dzierżawy z Lotos Kolej zostały zawarte na okres 84 miesięcy od daty dostawy pojazdów zgodnie z umową sprzedaży i umów leasingów z opcją przedłużenia o dodatkowe 3 lata. Czynsz dzierżawny ustalono na poziomie rynkowym. Newag zobowiązany jest do dokonywania czynności utrzymaniowych oraz serwisowych, podsumowano w komunikacie.

Grupa kapitałowa Newag zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego. W zakładach spółki w Nowym Sączu prowadzone są prace w segmencie elektrycznych zespołów trakcyjnych, wagonów osobowych i lokomotyw spalinowych. Należąca do grupy spółka Newag Gliwice S.A. specjalizuje się w obszarze produkcji oraz modernizacji lokomotyw elektrycznych. Newag zadebiutował na warszawskiej giełdzie w grudniu 2013 r.

Lotos Kolej w 2014 r. przewiózł 10,6 mln ton towarów. Udział przewoźnika w polskim rynku (wg. pracy przewozowej) wynosi ok. 10%. Lotos Kolej uruchamia codziennie kilkaset pociągów towarowych na obszarze całej Polski i kilkanaście w ruchu granicznym.