Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wysyłkę 3,7 mln listów do przedsiębiorców, w którym podaje indywidualny, jeden dla każdego płatnika składek numer rachunku do wpłat. Operacja, ze względu na rozmiar korespondencji, będzie przeprowadzona w trzech turach.

Rzecznik prasowy ZUS Wojciech Andrusiewicz powiedział PAP, że pierwsza transza pism powinna już trafiać do odbiorców. Wysyłkę kolejnych zaplanowano na 9-13 i 16-20 października. Nowy numer rachunku będzie stosowany od nowego roku, jego końcówka to numer NIP przedsiębiorcy.

Jeden przelew do ZUS na indywidualny rachunek płatnika zastąpi trzy lub cztery dotychczasowe - kierowane na poszczególne rodzaje składek: na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i ew. Fundusz Emerytur Pomostowych. Zakład sam rozdzieli kwotę na poszczególne składniki, albo zaliczy na zadłużenie, które ma płatnik.

Andrusiewicz podał, że z 3,7 mln listów szacuje się, że liczba aktywnych płatników składek wyniesie ok. 2,48 mln. Pozostałe 1,14 mln płatników jest nieaktywnych - mają np. zawieszoną działalność gospodarczą, ale oni również muszą zostać poinformowani o nowym własnym numerze konta wpłat do ZUS.

ZUS prosi o sprawdzenie, czy podany adres jest właściwy oraz o informację, gdyby do grudnia nie dotarł list z nowym numerem, ponieważ z końcem roku stare numery rachunków nie będą już działały. Bez nowego numeru rachunku, nie będzie można od 1 stycznia 2018 r. opłacić składek - przypomina rzecznik ZUS.

Reklama

>>> Polecamy: MF pomoże 1,5 mln firm w składaniu Jednolitego Pliku Kontrolnego