Analitycy PwC prognozują, że rynek mediów i rozrywki w Polsce będzie rósł w latach 2017-2021 średniorocznie o 3,34 proc. W 2021 roku przychody sektora mają, według prognozy, sięgnąć ok. 45,3 mld zł.

Według raportu "Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2017-2021" w bieżącym roku po raz pierwszy wartość rynku reklamy internetowej w Polsce przewyższy wartość reklamy telewizyjnej. Analitycy PwC prognozują, że w kolejnych latach segment telewizyjny będzie stale rósł (średniorocznie 0,8 proc. w latach 2016-2021), ale dynamiczny rozwój reklamy internetowej będzie powodował powiększanie się różnicy pomiędzy oboma segmentami rynku. Wartość rynku reklamy internetowej w Polsce ma, zgodnie z prognozą, wzrosnąć z 838 mln USD w 2016 roku do 1,5 mld USD w 2021 roku.

"Siłą napędzającą wzrost w tym segmencie będzie zwiększająca się liczba gospodarstw domowych posiadających dostęp do szerokopasmowych łącz internetowych (+447 000 w okresie od 2016 do 2021 roku)" - czytamy w raporcie.

Prognoza PwC wskazuje, że segment wideo w internecie będzie się w Polsce rozwijał w średniorocznym tempie 12,2 proc. w latach 2016-2021 i w 2021 roku osiągnie wartość 157 mln USD.

"Kierunek ten umacnia w Polsce stale poprawiająca się infrastruktura, a także zwiększone inwestycje dostawców treści telewizyjnych w VOD, dynamizująco działa także wejście na nasz rynek globalnych graczy" - napisano w raporcie.

Reklama

Analitycy PwC przewidują, że średnioroczny wzrost rynku gier komputerowych w Polsce do 2021 roku wyniesie 9,4 proc., dzięki czemu w ostatnim roku prognozy rynek będzie warty 574 mln USD.

Autorzy raportu szacują, że do 2021 roku przeciętny nakład dzienny gazet w Polsce będzie średnio spadał w tempie 6,8 proc. rocznie. Zgodnie z prognozą skurczą się również przychody - z 377 mln USD w 2016 roku do 346 mln USD w 2021.

Zdaniem autorów raportu, polski rynek płatnej telewizji cechuje duża dojrzałość i nasycenie - płatna telewizja dociera, według szacunków PwC, obecnie do przeszło 70 proc. gospodarstw domowych. Prognozują, że liczba odbiorców tych usług będzie rosła bardzo powoli i sięgnie w 2021 roku 11,2 mln gospodarstw domowych, co przekłada się na średni wzrost na poziomie 0,1 proc. rocznie.

"Z uwagi na powolny wzrost operatorzy koncentrują się obecnie na zwiększaniu przychodów z istniejących klientów. Dzięki tym działaniom w 2021 roku ich wpływy osiągną pułap 1,75 mld USD, wobec 1,72 mld obecnie" - dodano w raporcie.

Według badania PwC w skali całego świata w latach 2016-2021 rynek mediów i rozrywki będzie rósł w średniorocznym tempie 4,2 proc., czyli szybciej niż w Polsce. Najwyższych wzrostów, od 12 proc. do 9 proc., autorzy raportu spodziewają się w Nigerii, Indiach, Indonezji i Chinach. Na rynkach wysoko rozwiniętych, takich jak Belgia, Finlandia, Niemcy czy Japonia, wzrost ma być znacząco niższy od globalnej średniej.

Zgodnie z raportem wzrost branży na świecie ma być w najbliższych latach napędzany przez rosnące przychody generowane przez wideo w internecie (6,0 proc. średniorocznej stopy wzrostu w latach 2016-2021), reklamę internetową (4,3 proc. wzrostu) oraz gry wideo (2,7 proc. wzrostu). Analitycy PwC prognozują z kolei, że najsilniejsze spadki dotkną w latach 2016-2021 sprzedaż gazet (8,3 proc. spadku średniorocznie), czasopism (6 proc. spadku), książek (4,5 proc. spadku) oraz przychodów telewizji i wideo (4,2 proc. spadku).

Raport "Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2017-2021" to 18. edycja globalnego opracowania PwC, w ramach którego firma badała konsumentów w 17 głównych segmentach branżowych w 54 krajach.

autor: Łukasz Kucharski

>>> Polecamy: Netflix kontynuuje ekspansję w Polsce. Wyprodukuje pierwszy serial w języku polskim