Jak poinformowała Dorota Szalacha z PKP Polskie Linie Kolejowe, zaplanowane modernizacje przyczynią się do skrócenia podróży m.in. do Katowic, a także zapewnią sprawne połączenia kolejowe w aglomeracji krakowskiej. Dzięki przebudowie wiaduktów, zbyt małych na potrzeby obecnego ruchu kołowego, mieszkańcy zyskają lepszą komunikację w mieście.

Zakończenie modernizacji linii E30 na odcinku Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy planowane jest na koniec pierwszego półrocza 2018 r. i do tego czasu osoby przejeżdżające przez zachodnią część Krakowa muszą się liczyć ze sporymi utrudnieniami w ruchu samochodowym w związku z remontami wiaduktów. PLK poszerzy i podwyższy cztery wiadukty przy ulicach: Armii Krajowej, Łupaszki, Godlewskiego, Zielony Most. Nowy wiadukt powstanie przy ul. Rydla, zastępując ruchliwy przejazd drogowy.

Na modernizowanym odcinku Kraków Mydlniki - Kraków Główny Towarowy wymienionych zostanie ponad 17 km torów i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wyremontowane będą perony i urządzenia obsługi podróżnych. Powstanie też nowy przystanek Kraków - Bronowice w rejonie ul. Armii Krajowej. Koszt inwestycji realizowanej w ramach unijnego instrumentu finansowego "Łącząc Europę" wynosi ok. 304 mln zł brutto.

Według zapowiedzi PKP PLK na wiosnę tego roku rozpocznie się modernizacja odcinka linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Inwestycja zakłada przebudowę nasypu biegnącego przez centrum miasta i dobudowanie na nim dwóch par torów, powstaną też nowe mosty na Wiśle i stacje. W przetargu na wykonawcę inwestycji złożono sześć ofert - najtańsza opiewa na nieco ponad 958 mln zł netto. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na przełomie pierwszego i drugiego kwartału tego roku. Budowa ma się zakończyć w 2021 r.

Reklama

PLK zmodernizują ok. 20-kilometrowy odcinek linii kolejowej na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Prace wykonywane będą na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę toru na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.

Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą w elementy małej architektury i system informacji pasażerskiej; mają być przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Prace obejmą 55 obiektów inżynieryjnych - mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych.

Zarządca infrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe.

Dzięki inwestycji przez Kraków będzie kursować więcej pociągów, skróci się też czas ich przejazdów. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych szczególnie na linii E 30 biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla, łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju. (PAP)