W ciągu ostatnich 10 lat wymiana handlowa między Polską i Słowacją zwiększyła się ponad pięciokrotnie.
Dla Słowacji Polska jest obecnie 6. partnerem handlowym z 6,2-proc. udziałem w globalnych obrotach tego kraju. Dla Polski Słowacja to 11. partner handlowy z 2-proc. udziałem w obrotach naszego kraju. Największymi pozycjami polskiego eksportu są: części i akcesoria do pojazdów samochodowych, produkty mineralne, w tym oleje ropy naftowej, wyroby metalurgiczne oraz artykuły spożywcze.
- Produkty z Polski cieszą się wśród słowackich odbiorców dobrą opinią. Dotyczy to przede wszystkim towarów rynkowych: odzieży, obuwia, kosmetyków i mebli - uważa Monika Olech, kierownik Wydziału Ekonomicznego Ambasady RP w Bratysławie.
W miarę wzrostu siły nabywczej Słowaków rośnie popyt na zdrową żywność, zwiększa się spożycie owoców i warzyw, a miejscowa oferta w tej dziedzinie jest nadal bardzo skromna.
Reklama
Polscy przedsiębiorcy mogliby zintensyfikować współpracę w dziedzinach: przemysł farmaceutyczny, motoryzacyjny, produkcja urządzeń transformatorowych, silników spalinowych, urządzeń nadawczych dla radiofonii, drzwi i okien, akcesoriów wyposażenia wnętrz i okuć meblowych. Potencjał rozwojowy ma współpraca w turystyce.

Inwestycje powinny wzrosnąć

Struktura polsko-słowackiej wymiany towarowej niewiele się zmienia.
- Pełne wykorzystanie potencjału, istniejącego w gospodarkach obu krajów, wymaga, aby współpraca nie ograniczała się do wymiany handlowej, ale rozwijała się także w formie powiązań kooperacyjno-inwestycyjnych. Z zadowoleniem należy więc odnotować rosnące stopniowo zainteresowanie polskich podmiotów gospodarczych inwestowaniem w Republice Słowackiej, choć oficjalnie rejestrowana wartość polskich inwestycji nadal pozostaje niska - twierdzi Monika Olech.
Polskie inwestycje związane są głównie z dystrybucją towarów rynkowych (materiały budowlane, meble, artykuły rolno-spożywcze, tekstylia, obuwie, sprzęt gospodarstwa domowego) oraz z branżą samochodową.
Największe inwestycje dotyczą produkcji i dystrybucji napojów (Maspex Wadowice), usług doradztwa komputerowego i sprzedaży oprogramowania (Asseco Poland, Comarch), dystrybucji materiałów budowlanych i artykułów wyposażenia wnętrz (Merkury Market) i usług bankowych (mBank).
- Dobra kondycja gospodarki słowackiej, przyjazne otoczenie biznesowe oraz fakt przystąpienia Słowacji do strefy euro, wpłyną na wzrost zainteresowania polskich przedsiębiorców inwestowaniem w tym kraju. Dotyczyć to będzie głównie przemysłu samochodowego i elektromaszynowego, a także usług handlowych i branży turystycznej - zapowiada Monika Olech.
Możliwości rozwoju współpracy inwestycyjno-kooperacyjnej istnieją także w energetyce i budownictwie.
W opinii Wydziału Ekonomicznego naszej ambasady Słowacja rozwija się dynamicznie. Rok 2007 był najlepszym okresem rozwoju gospodarczego w historii tego kraju. W porównaniu z rokiem poprzednim, realny wzrost gospodarczy wyniósł 10,4 proc. i był jednym z najwyższych w Europie.

Silny wzrost eksportu

Niewątpliwym sukcesem Republiki Słowackiej jest spełnienie kryteriów z Maastricht i przystąpienie do strefy euro z początkiem 2009 roku. Wpłynie to na dynamizację eksportu m.in. wskutek obniżenia kosztów transakcyjnych, a także podniesie atrakcyjność inwestycyjną Słowacji. Fakt, że Republika Słowacka jako pierwsza z krajów Grupy Wyszehradzkiej wprowadzi wspólną unijną walutę, da jej przewagę nad pozostałymi krajami regionu.
System zachęt inwestycyjnych, rozwój sieci autostrad sprawia, że Polska ma nadal w Słowacji silnego konkurenta w walce o inwestorów zagranicznych.