Jej realizacja będzie oznaczać większy komfort i skrócenie podróży w aglomeracji krakowskiej i w Małopolsce.

"Pasażerowie wracają na kolej, mamy wiele przypadków także w Małopolsce, że mieszkańcy parkują samochód na stacji i przesiadają się w pociąg. Kolejne realizowane projekty pokazują, że nasi inżynierowie pracujący w PKP PLK doskonale widzą potrzebę rozwoju i modernizacji tras" - mówił w poniedziałek szef gabinetu politycznego ministra infrastruktury Łukasz Smółka.

W ramach inwestycji wymienionych zostanie ok. 20 km torów, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, przebudowana zostanie sieć trakcyjna.

Wybudowane mają być dwa nowe przystanki kolejowe: Kraków-Opatkowice i Skawina -Jagielnia oraz przebudowane trzy stacje kolejowe (Kraków Bonarka, Skawina, Podbory Skawińskie) i dwa przystanki (Kraków Sidzina i Skawina Zachodnia). Prace obejmą także 37 obiektów inżynieryjnych m.in. jeden wiadukt i siedem mostów.

Reklama

Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą na tym odcinku trasy z prędkością do 100 km/h, a towarowe do 80 km/h. Dzięki przebudowie peronów, lepszym ich oświetleniu, oznakowaniu i dostępności dla niepełnosprawnych podróżni w Krakowie Bonarce, Krakowie Sidzinie, Skawinie i Podborach Skawińskich będą mieć wyższy komfort podróży.

W Skawinie powstaną dwa nowe, wygodne i bezpieczne przejścia podziemne, a na stacji Kraków-Bonarka kładka pieszo-rowerowa.

Wojewoda małopolski Piotr Ćwik podkreślił, że to kolejna inwestycja, która "przybliży kolej dla mieszkańców" i ułatwi im podróżowanie, a to spełnienie oczekiwań Małopolan.

"Ten projekt wpisuje się w projekty już realizowane w aglomeracji krakowskiej i polepsza parametry dla wszystkich linii aglomeracyjnych, które już są i które będę uruchamiane" - mówił członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Włodzimierz Żmuda. Dodał, że od początku tego roku PKP PLK podpisały umowy inwestycyjne na łączną sumę ponad 11 mld zł, a do końca roku będzie jeszcze kolejnych kilka miliardów.

Prezes Swietelsky Rail Polska Wojciech Więckowski poinformował, że do przełomu roku powinno zostać uzyskane pozwolenie na budowę. Prace ruszą w 2018 r. najpierw w Podborach Skawińskich i Skawinie, później ruszy przebudowa szlaku kolejowego. Całość inwestycji potrwa do połowy 2020 r. Będzie ona podzielona na etapy. Podczas niektórych prac związanych m.in. z obiektami mostowymi konieczne będzie czasowe wstrzymanie ruchu i wprowadzenie komunikacji zastępczej.

W ramach Krajowego Programu Kolejowego w aglomeracji krakowskiej realizowane są projekty o wartości ponad 4 mld zł. To m.in. modernizacja linii kolejowej E 30 Zabrze - Katowice – Kraków i budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki. (PAP)