Eksperci Deloitte Digital uważają, że liczba osób, których życie zawodowe zmienia się wraz z rozwojem technologii cyfrowych, takich jak m.in. automatyzacja czy robotyzacja, będzie rosła.

"Aż 84 proc. pracowników wyraziło opinię, że jest ważne, by ich firmy korzystały z najnowszych technologii, które będą dla nich dostępne. Wśród pracowników umysłowych wskaźnik ten wynosił 88 proc., a wśród wykonujących pracę fizyczną 76 proc. Warto jednak zauważyć, że odsetek osób, które uważają korzystanie z nowoczesnych technologii przez biznes za czynnik mało istotny jest dwa razy większy wśród pracowników fizycznych niż umysłowych (24 do 12 proc.)" - czytamy w raporcie Deloitte "The connected worker. Clocking in to the digital age".

Badanie Deloitte pokazało, że niezależnie od wykształcenia i rodzaju wykonywanej pracy, ankietowani korzystają z technologii w życiu prywatnym w podobnym stopniu. Najczęściej z emaila - średnio 25 proc. pracowników umysłowych i 24 proc. pracowników fizycznych, komputera stacjonarnego lub laptopa - odpowiednio 23 i 22 proc. oraz smartfonów - 24 i 22 proc.

"Różnice pojawiają się, gdy ankietowani byli pytani o używanie tych samych narzędzi i technologii w miejscu pracy. Podczas, gdy w przypadku pracowników umysłowych właściwie nie ma różnicy w korzystaniu z maila i komputerów w pracy i poza nią, to w przypadku pracowników fizycznych widać, że w życiu zawodowym nie mają z nimi zbyt dużej styczności"- powiedział, cytowany w komunikacie partner, lider zespołu TMT w Deloitte Jan Michalski.

Reklama

Z badania wynika, że 14 proc. pracowników fizycznych korzysta w pracy z poczty elektronicznej czy komputera, a 12 proc. ze smartfonów. 47 proc. z nich używa za to swojego smartfona poza pracą częściej niż pięć razy dziennie, podczas gdy w miejscu pracy robi to jedynie 13 proc. Ponad jedna czwarta sprawdza pocztę na swoim telefonie więcej niż pięć razy dziennie, a w pracy postępuje tak samo jedynie 15 proc. ankietowanych pracowników fizycznych.

Jak napisano w raporcie, zarówno pracownicy umysłowi, jak i fizyczni są zdania, że nowoczesne technologie ułatwiają pracę - odpowiednio 25 i 32 proc. Ich zdaniem poprawiają także wydajność całej organizacji (odpowiednio 23 i 16 proc.) oraz pozwalają wypełnić szybciej powierzone im zadania (odpowiednio 22 i 13 proc.).

"Technologie oferują również elastyczność. W miejscu pracy oczekuje jej 63 proc. pracowników umysłowych i 43 proc. pracowników fizycznych. Aż 56 proc. reprezentantów tej pierwszej grupy byłoby w stanie zrezygnować z bezpieczeństwa socjalnego w pracy na rzecz elastyczności. W grupie pracowników umysłowych odsetek ten jest znacznie niższy i sięga 19 proc." - czytamy w raporcie.

Firma doradcza Deloitte przebadała ponad 2 tys. pracowników umysłowych i fizycznych w Wielkiej Brytanii, którzy pracują w przemyśle budowlanym, infrastrukturalnym, usługach biznesowych i tzw. usługach profesjonalnych (prawo, usługi doradcze, usługi rekrutacyjne).

(PAP)