viaTOLL to system elektronicznego poboru opłat, obowiązujący na wybranych odcinkach polskich dróg. Od 1 lipca 2011 r. każdy kierowca, poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej, jest zobowiązany do korzystania z tego systemu.

Jak wynika z podanych przez firmę Kapsch informacji, obecnie w Polsce ponad 3660 km dróg różnych kategorii jest objętych elektronicznym poborem opłat, a "wstępne założenia przetargu na nowego operatora zakładają, że do 2024 r. viaTOLL obejmie łącznie ponad 6 tys. km dróg".

System ten działa w technologii radiowej krótkiego zasięgu, w oparciu o urządzenia pokładowe montowane w pojazdach i odbiorniki rejestrujące przejazd, instalowane na konstrukcjach stalowych zlokalizowanych na drogach.

Wyrażona listem intencyjnym współpraca firmy Kapsch i KGHM Zanam dotyczy planowanej rozbudowy tego systemu, a konkretnie budowy tzw. bramownic w pasie drogowym. Jak podano, obecnie jest ich ponad 900. KGHM Zanam w przyszłości ma być wykonawcą kolejnych elementów tej przydrożnej infrastruktury.

Reklama

Dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services Marek Cywiński powiedział podczas środowej konferencji prasowej, że przystąpienie do konkretnych zadań zależy od zamawiającego, czyli ministerstwa infrastruktury.

"Jak mamy informację: proszę objąć tysiąc, albo 500, albo 800 kilometrów dróg systemem, wtedy siadamy, planujemy, ustalamy warunki realizacji (...). Często czas na realizację (...) jest bardzo krótki (...), tu nie ma możliwości poślizgu, a skutki poślizgu są bardzo dotkliwe. Dlatego potrzebny nam jest partner, który wiemy, że to zrobi. W innym przypadku niedotrzymanie terminu wiąże się z horrendalnymi karami, ale również wiąże się z wystąpieniem państwa o rekompensatę za utracone korzyści, a () to jest 6 mln zł dziennie; w tej chwili tyle średnio zbieramy" – mówił Cywiński.

Dodał, że do tej pory do budżetu państwa z systemu viaTOLL "wpłynęły środki, które wystarczyły na zakończenie budowy brakujących odcinków autostrad" – ponad 8 mld zł.

Ze strony KGHM Zanam (spółki z grupy KGHM Polska Miedź) list intencyjny podpisał prezes zarządu Bohdan Pecuszok.

List podpisano w ramach Targów Górnictwa, Przemysłu Energetycznego i Hutniczego "Katowice 2017", które potrwają tam jeszcze do piątku. To największa tego typu impreza w Polsce i jedna z największych na świecie. Przyjechało na nią ponad 300 wystawców z kilkunastu krajów. Ich oferta jest prezentowana na ponad 20 tys. m kw. powierzchni wokół hali katowickiego Spodka oraz w przylegającym Międzynarodowym Centrum Kongresowym.

autor: Agnieszka Kliks-Pudlik

edytor: Dorota Skrobisz (PAP)