Zdanych AGB Nielsen Media Research, firmy badającej rynek reklamy telewizyjnej, wynika, że od początku roku firmy farmaceutyczne wydały 266,4 mln zł na promocję w telewizji (ponad 50-proc. udział w całym rynku reklamy). W stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego wydatki firm z tego sektora wzrosły aż o 28,6 proc. O ile rok temu telewizje wyemitowały 112,3 tys. spotów reklam leków, o tyle w tym roku liczba ta wzrosła aż do 180,7 tys. spotów.
Biorąc pod uwagę wszystkie media - oprócz telewizji m.in. także prasę, radio i magazyny - wydatki branży farmaceutycznej, jak wynika z danych firmy monitorującej rynek reklamy Expert Monitor, w samym styczniu wydatki wzrosły o 22,7 proc., do 140,3 mln zł.
To jedna z niewielu branż, które zwiększają dziś w takim tempie wydatki na promocję.
- Dzisiaj widać już, z których branż płynie mniej pieniędzy na rynek reklamowy. To z pewnością motoryzacja i finanse. Ale z drugiej strony będą branże, w których wydatki urosną. Jedną z nich są na pewno leki typu OTC (dostępne bez recepty - przyp. red.) - mówi GP Izabela Albrychiewicz, dyrektor zarządzająca, domu mediowego Mediaedge: cia.
Reklama
W całym 2008 roku tylko w telewizji 78 firm z branży farmaceutycznej, których wydatki monitoruje AGB Nielsen Media Research, przeznaczyło na promocję w telewizjach ponad 1,1 mld zł. Stacje wyemitowały w tym czasie w sumie ponad 566 tys. reklam leków. Najwięcej na promocję przeznaczył US Pharmacia, którego budżet telewizyjny zamknął się kwotą 239,6 mln zł. O ponad połowę mniej - 101 mln zł - wydał na reklamę telewizyjną GlaxoSmithKline, 98,2 mln zł przeznaczył Reckitt Benckiser. Wśród najczęściej promowanych marek leków były z kolei Ibuprom, Nurofen i Apap.
- Nie wykorzystujemy tradycyjnej reklamy w mediach, bo nasza oferta adresowana jest na rynek B2B, dlatego wykorzystujemy programy lojalnościowe. Ale nie ograniczyliśmy naszego budżetu, a sprzedaż rośnie - mówi Mariusz Gajowniczek, prezes amerykańskiej firmy Valeant, do której należy Polfa Rzeszów.
- W ubiegłym roku cały rynek wzrósł o około 8-9 proc., a nasza sprzedaż podobnie. W styczniu sprzedaż OTC rosła jeszcze szybciej. Mamy nadzieję, że rynek leków jest akurat mało podatny na zawirowania w gospodarce. Zakładamy na ten rok lekki wzrost sprzedaży, więc nasze inwestycje reklamowo-marketingowe muszą być co najmniej na takim poziomie, co ubiegłoroczny. Ale oczywiście budżet zawsze może być skorygowany, w zależności od wyników - podkreśla Krzysztof Jakubiak, dyrektor ds. komunikacji Polpharmy.
11,3 mln zł wydano od stycznia na reklamę Nurofenu w TV - najwięcej na jeden lek
7621 tyle wyemitowano spotów preparatu Niquitin - najwięcej dla jednego leku