W poniedziałek w Rzeszowie podpisana została umowa między samorządem województwa a PKP PLK na dofinansowanie inwestycji ze środków UE.

Jak podkreślił zastępca dyrektora PKP PLK Region Południowy Andrzej Szydło, prace na tym odcinku już dobiegają końca. „Rewitalizacja linii pozwoliła na znaczące skrócenie czasu przejazdu pociągiem, a to jest najważniejsze dla pasażerów” – dodał.

Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Boguchwała-Czudec to kontynuacja zadania rozpoczętego jeszcze w poprzedniej perspektywie finansowej UE - remontu linii pomiędzy Rzeszowem a Jasłem.

Inwestycja jest już praktycznie gotowa. Jej realizacja była możliwa dzięki dobrej współpracy województwa podkarpackiego i PKP PLK w sferze wzajemnych gwarancji finansowania. Pozwoliło to na wykonanie zadania w trybie „realizacja i refundacja”.

Reklama

Roboty budowlane zostały rozpoczęte po wakacjach 2017 r.

Jak podkreślił wicemarszałek woj. podkarpackiego Bogdan Romaniuk, inwestycja umożliwia lepsze skomunikowanie kolejowe na południe regionu. „Dzięki tej rewitalizacji dużo szybciej pasażerowie pojadą w kierunku Bieszczadów. To dla nas bardzo ważne” – mówił.

Przypomniał, że już w lipcu uruchomione została dodatkowa para pociągów z Rzeszowa do Jasła, dzięki czemu liczba pasażerów wzrosła o 70 proc. „Od września uruchamiany kolejne pociągi i będzie to sześć par dziennie” – zaznaczył Romaniuk.

Wyremontowany odcinek liczył blisko 12 km, zlikwidowane zostały ograniczenia prędkości pociągów, poprawionych zostało m.in. 21 przejazdów. W ramach prac wybudowano także nowe przystanki m.in. Markuszowa i Zaborów Błonie. Istniejące przystanki kolejowej zostały przebudowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Remont linii kolejowej nr 106 umożliwi również przywrócenie ruchu pociągów na linii nr 108 od Jasła do Zagórza i dalej na południe. Od września planowane jest uruchomienie 4 par pociągów w relacji Jasło – Zagórz oraz po 2 pary pociągów pomiędzy Zagórzem, Sanokiem, Łupkowem/Komańczą. (PAP)

autor: Wojciech Huk