W okresie od 1 stycznia do 31 marca 2019 roku zawieszone będzie stosowanie 25-procentowych ceł na 144 kategorie samochodów i części samochodowych oraz 5-procentowych taryf na kolejne 67 rodzajów produktów motoryzacyjnych – napisano w komunikacie opublikowanym na stronie internetowej ministerstwa finansów ChRL.

Decyzję uzasadniono chęcią wprowadzenia w życie „ważnego konsensusu” osiągniętego przez przywódcę Chin Xi Jinpinga i prezydenta USA Donalda Trumpa podczas ich spotkania w kuluarach szczytu G20 w Buenos Aires 1 grudnia.

Chiny i USA toczą spór, określany przez chińskie ministerstwo handlu jako największa wojna handlowa w historii gospodarki. Waszyngton wprowadził już karne taryfy na chiński eksport do USA wart 250 mld dolarów rocznie, na co Pekin odpowiedział cłami na amerykańskie produkty warte 110 mld dolarów rocznie.

Xi i Trump uzgodnili jednak na spotkaniu w Argentynie 1 grudnia rozejm w wojnie celnej. Ma on obowiązywać przez 90 dni, w czasie których toczone będą dalsze negocjacje handlowe. Waszyngton zgodził się nie podnosić w tym czasie ceł na chińskie towary warte 200 mld dolarów rocznie, co wcześniej planował.

Według Białego Domu w ramach porozumienia strona chińska zobowiązała się do zakupu dużej ilości amerykańskich produktów, m.in. towarów rolniczych. Pekin informował natomiast, że ostatecznym celem ugody jest zniesienie przez obie strony wszystkich ceł nałożonych w ramach konfliktu.

Prezydent Trump wyrażał zadowolenie z zawartego w Argentynie rozejmu, ale jednocześnie groził, że nałoży kolejne cła, jeśli w toku negocjacji nie uda się osiągnąć z Chinami „prawdziwej umowy”, która byłaby korzystna dla USA. Urzędnicy w Waszyngtonie informowali w tym tygodniu, że Pekin zgodził się obniżyć cła na importowane z USA samochody z 40 do 15 proc.

W czwartek resort rolnictwa USA potwierdził, że z Chin nadeszło pierwsze od rozpoczęcia wojny celnej zamówienie na amerykańską soję. Choć wielkość zamówienia – 1,13 mln ton – rozczarowała komentatorów, to wraz z piątkową decyzją o zawieszeniu ceł odbierane jest ono jako oznaka możliwej odwilży w dwustronnych relacjach handlowych.