Wedle szacunków Komisji Europejskiej, już w 2025 r. tylko europejski rynek baterii wykorzystywanych w samochodach i magazynach ładowania aut wart będzie 250 mld EUR rocznie. Swoje miejsce na tym rynku chce mieć m.in. Polska i to nie tylko jako producent. Na teraz EBA skupia już ponad 80 firm obecnych nad Wisłą, w tym takie jak BASF, Saft, Vattenfall, Veolia, Volkswagen, Fiat. Spotkanie robocze EBA zaplanowane jest m.in. podczas Impact’19 w Krakowie. Nie zabraknie tam przedstawicieli Northvolta, kierowanego przez Petera Carlssona, byłego bliskiego współpracownika Elona Muska.
- Budujemy w Szwecji pierwszą w Europie gigafabrykę akumulatorów litowo-jonowych. Do projektu wartego ponad 3 mld EUR dołożyli się już m.in. ABB, Siemens, Volkswagen oraz Scania. Jednak jest jasne, że by sprostać głodowi rynku motoryzacyjnego, Europa musi zbudować w dekadę około 20 takich gigafabryk. Kwestia tego, kto dostarczy tu technologię pozostaje otwarta – zaznacza Carlsson, którego Northvolt złożył właśnie wniosek do niemieckiego rządu o wsparcie finansowe przy budowie gigafabryki w Niemczech a lada dzień otworzy fabrykę modułów bateryjnych w Gdańsku.
Zresztą na linii współpracy polsko-niemieckiej w kwestii baterii sporo dzieje - był to jeden z głównych tematów podczas marcowego Polsko-Niemieckiego Forum Gospodarczego w Berlinie z udziałem m.in. min. Jadwigi Emilewicz i min. Petera Altmaiera. Oboje zapowiedzieli kontynuację dialogu podczas majowych Weimar Tech Days w Krakowie.
Wiedza nadjeżdża
Szef Northvolta przekonuje, że wsparcie polityków jest w Europie niezbędne i nie ukrywa, że to wnioski z jego doświadczeń z USA. Teraz Szwed zamierza stawić czoła liderom czyli m.in. Tesli i chińskiemu CATL-owi, planującym mega fabryki baterii w Niemczech oraz takim graczom jak koreański LG Chem (buduje już fabrykę w Polsce). Mocnym sojusznikiem rozwoju EBA jest m.in. Volkswagen, który zgromadził już ponad 80 proc. potrzebnych zasobów i poddostawców do masowej produkcji samochodów elektrycznych i zachęca do odważniejszych sojuszy w ramach EBA. Komisja Europejska przyklaskuje takim pomysłom: na energetyczny sojusz planuje wydać 2,7 mld EUR. Przy czym Unia nie może kupić kluczowego aktywa – czasu ale może zaoferować coś, co jest równie unikalne czyli wiedzę. To właśnie dlatego EBA aktywnie wspierane jest przez EIT InnoEnergy, sieć łączącą partnerów biznesowych, akademickich, naukowych i startupów. W jej składzie są już m.in. Tauron i Rafako, AGH, Uniwersytety: Śląski i Wrocławski oraz Jagielloński. Swoją drogę na dołączenie do EBA wybrał już wcześniej m.in. polski JSW.
- Widzimy swoją rolę w produkcji kluczowych elementów baterii - anod. W ten sposób chcemy wejść w silny nurt w Unii jakim jest European Battery Alliance – zapowiedział Daniel Ozon, prezes węglowej spółki.
Kierunek Kraków i Katowice
Dokąd pędzi mobilna rewolucja? Na te pytanie, odpowiedzą liderzy świata na styku technologii, motoryzacji i logistyki spotykający się 21 i 22 maja w Krakowie podczas Impact’19 oraz 9 i 10 października na Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach. Oba kongresy to łącznie dziesiątki wystąpień, warsztatów, i ponad 11.000 uczestników, 350 speakerów oraz przeszło 100 przedstawicieli mediów. To do Krakowa i Katowic przyjadą wpływowi dla branży politycy i menedżerowie z Polski i z regionu CEE. Pojawią się tam przedstawiciele dziesiątek firm związanych z sektorem mobility np. Grupa Volkswagen, Volvo, Northvolt czy Orlen, Azoty, Tauron, Lime oraz mytaxi. Impact to wszystko co ważne i nowe w m.in. zeroemisyjnych napędach, samochodach w sieci, nowych modelach biznesowych, rozwiązań dla smart city czy rozwiązaniach, mających dodatni wpływ na środowisko. Przyjedź do Krakowa i Katowic i doświadcz najnowszych trendów, zmieniających krajobraz globalnej gospodarki!