Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała, że nowy przystanek jest elementem większej inwestycji w Rzeszowie - o wartości 205 mln zł - obejmującej przebudowę stacji Rzeszów Główny, nowy przystanek Rzeszów Zachodni, przebudowę wiaduktu przy ulicy Batorego, przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Konopnickiej, który ma zostać oddany do eksploatacji do końca tego miesiąca.

Na przystanku Rzeszów Zachodni gotowy jest pieron 1, który od niedzieli będzie obsługiwał pierwszych pasażerów. Dla podróżnych przygotowano wiaty i ławki. Peron ma oświetlenie, zamontowano czytelne oznakowanie oraz tablice informacyjne z rozkładami jazdy.

Jest dostosowany do osób z ograniczoną możliwością poruszania się, osób niewidzących i niesłyszących. Na peronie zamontowano ścieżki dotykowe, pola uwagi i pasy ostrzegawcze, które ułatwią komunikację.

„Od niedzieli będzie można skorzystać z tego przystanku oficjalnie. Pasażerowie będą mogli dojechać nie tylko w kierunku Rzeszowa Głównego, ale przede wszystkim w kierunku Kolbuszowej, Sandomierza, Stalowej Woli” – mówił na konferencji prasowej zastępca dyr. Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Mateusz Wanat.

Trwają prace na peronie nr 2, który zostanie zrealizowany do końca czerwca. Będzie on wyposażony w windę i pochylnię. Podróżni będą z niego wyjeżdżać i przyjeżdżać pociągami kursującymi na trasie Kraków - Rzeszów – Przemyśl.

Reklama

Jak powiedział Wanat, przystanek Rzeszów-Zachodni to nowy punkt na mapie kolejowej województwa Podkarpackiego i całego kraju.

Dodał, że spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przeznacza 70 mld zł na realizację wszystkich inwestycji w całym kraju, w tym na region obejmujący woj. małopolskie, podkarpackie i świętokrzyskie przypada ponad 10 mld zł, a w samym Rzeszowie i woj. podkarpackim z przeznaczona jest kwota na inwestycje około 2 mld zł.

Zaznaczył, że woj. podkarpackie to kolejny plac budowy na mapie Polski, i że realizowane są przebudowy innych linii.

„Podpisaliśmy niedawno umowę z zarządem woj. podkarpackiego na finansowanie linii w kierunku Bieszczad (…). Tam jesteśmy na etapie opracowywanie dokumentacji projektowych. Realizujemy prace na linii Ocice-Rzeszów i lada dzień chcemy ogłosić postepowanie na budowę podmiejskiej kolei aglomeracyjnej w Rzeszowie, co będzie bardzo dobrym rozwiązaniem komunikacyjnym dla całej aglomeracji rzeszowskiej” – wymieniał Wanat.

Dyrektor projektu ds. przebudowy stacji Rzeszów Główny Wojciech Waś zaznaczył, że projekt Rzeszów Głównym jest obecnie największym projektem realizowanym w województwie.

„Na przełomie czerwca i lipca zaczynamy roboty już w Rzeszowie Głównym. Tam (są) trzy perony do przebudowy: pierwszy, drugi i trzeci. Równolegle będziemy chcieli zrealizować wiadukt na Batorego” – podkreślił.

Dodał, że wszystkie perony będą wyposażone w infrastrukturę umożliwiającą bezpieczne i wygodne poruszanie się nie tylko podróżnych, ale i mieszkańców.

„Trzeba pamiętać o tym, że likwidujemy jedną z barier, którą była tak naprawdę stacja kolejowa, przejście od strony ulicy Kochanowskiego do Placu Dworcowego. Będziemy budować tam przejście podziemne wyposażone m.in. w schody ruchome, windę, ścieżki naprowadzające” – mówił Waś.

W związku z budową przejścia podziemnego rozebrana zostanie kładka nad torami, która łączy ul. Kochanowskiego z Placem Dworcowym.

Waś zapowiedział, że koniec tego projektu planowany jest na pierwszy kwartał 2021 roku.

W lipcu rozpocznie się również przebudowa wiaduktu nad ul. Batorego. Te prace PKP PLK będzie koordynować z władzami Rzeszowa, bo to miasto będzie odpowiadać za przebudowę drogi. Wiadukt będzie poszerzony, dzięki czemu ruch będzie odbywał się w obu kierunkach jednocześnie, powstanie też chodnik i ścieżki rowerowe. Ta inwestycja poprawi komunikację w Rzeszowie.

Wykonawcą prac jest konsorcjum czterech firm: Track Tec Construction, Inżynieria Rzeszów, Intop Warszawa i Infrakol. (PAP)

autor: Agnieszka Pipała