13 proc. respondentów na Białorusi zadeklarowało, że ogląda telewizję Biełsat – wynika z sondażu przeprowadzonego dla stacji w maju przez Mia Research. Marka Biełsat jest rozpoznawalna dla 40 proc. badanych; to o 13 punktów proc. więcej niż cztery lata temu.

Liczba białoruskich respondentów deklarujących, że oglądają Biełsat, wynosi 13 proc. i wzrosła siedmiokrotnie w porównaniu z 2015 rokiem – poinformowała stacja w komunikacie przekazanym PAP.

Badanie Mia Research przeprowadzono na grupie 1550 respondentów.

„Z badań, uzupełnionych o analizę wyników z internetu wynika, że stacja ma rosnącą, prawie milionową grupę wiernych widzów” – twierdzą władze białoruskojęzycznego kanału, który nadaje swój program na terytorium Białorusi za pośrednictwem sygnału satelitarnego i jest dostępny w internecie.

W sposobie odbioru telewizji również nastąpiły zmiany – czytamy w komunikacie. Rośnie liczba osób, które korzystają z nowych technologii, zastępujących transmisję satelitarną.

Reklama

„85 proc. badanych widzów zadeklarowało, że ogląda programy stacji w internecie, a 18 proc. przez antenę satelitarną. Widzowie w 55 proc. przypadków oglądają programy Biełsatu za pośrednictwem komputera stacjonarnego lub laptopa, 40 proc. na smartfonach. Dużym zaskoczeniem jest rosnąca popularność technologii Smart TV, z której korzysta już 8 proc. widzów, choć nasza platforma jest dopiero w fazie rozruchu” – informuje Biełsat.

W maju witryna stacji (redagowana w pięciu językach: białoruskim, rosyjskim, ukraińskim, angielskim i polskim) miała według narzędzia do analizy danych, Google Analytics, 1 290 042 unikalnych użytkowników i 12 083 368 odsłon. Średnia dzienna aktywność na stronie wynosiła 68 153 użytkowników.

Jak przekonują autorzy komunikatu, liczba odbiorców rośnie również dzięki aktywności stacji w sieciach społecznościowych, a portal internetowy stacji „popularnością nie ustępuje innym, niezależnym mediom na Białorusi”.

Biełsat za pośrednictwem Mia Research zapytał swoich odbiorców o poglądy. Jak wynika z sondażu, widzowie stacji są zwolennikami integracji europejskiej (25 proc.) lub neutralności kraju (27 proc.) Mniejszość - 17 proc. - chce dalszej integracji z Rosją. Ponad połowa podaje jako wyznacznik tożsamości obywatelstwo Białorusi, 20 proc. - patriotyzm lokalny. 85 proc. pozytywnie odnosi się do Polski, kojarząc ją z głównie z Europą (50 proc.), dobrobytem (25 proc.) demokracją i (22 proc.) i... miejscem zakupów (55 proc).

Działająca w strukturze TVP S.A. TV Biełsat powstała w 2007 roku. Od początku kieruje nią Agnieszka Romaszewska–Guzy, pomysłodawczyni stacji.

>>> Czytaj też: Zachód i Rosja znów się dogadają? Zobacz, co dla Polski oznaczałaby "nowa Jałta" [OPINIA]