Za uchwaleniem ustawy głosowało 430 posłów , trzech było przeciw, a 10 wstrzymało się od głosu. Teraz nowela trafi pod obrady Senatu.

Propozycję nowych przepisów przygotowali posłowie PiS. Zakładają one zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych dla wsparcia na zakup nisko i zeroemisyjnych pojazdów, udzielanego ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT).

Według autorów noweli, nowe przepisy będą mieć korzystny wpływ na działalność mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw działających w obszarze m.in. usług publicznego transportu zbiorowego, innowacji oraz sektora motoryzacji. Zwolnienie z podatku przyczyni się do zwiększenia zainteresowania wsparciem ze środków Funduszu.

Reklama

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, z którego będą wypłacane środki, powstał w lipcu 2018 r. To fundusz celowy dedykowany niskoemisyjnemu transportowi oraz paliwom alternatywnym. Zasilany jest m.in. z tzw. opłaty emisyjnej doliczanej do benzyn i oleju napędowego.

W przypadku pojazdu elektrycznego maksymalna wysokość wsparcia dla osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej wynosi 30 proc. ceny nabycia, lecz nie więcej niż 37,5 tys. zł. Dotacja może być udzielona, jeśli cena nabycia takiego pojazdu nie przekracza 125 tys. zł.

Dotację można otrzymać również na zakup pojazdów napędzanych wodorem. W tym przypadku, wysokość wsparcia wynosi 30 proc. ceny zakupu takiego pojazdu, jednak nie więcej niż 90 tys. zł. Maksymalna cena zakupu takiego pojazdu - to 300 tys. zł.

>>> Czytaj też: Dopłaty do aut elektrycznych. Nabór wniosków ruszy na początku 2020 roku