Jak na rynku tureckim radzą sobie firmy polskie, zwłaszcza małe i średnie?
– Struktura obrotów polsko-tureckich w głównych grupach towarowych odzwierciedla powiązania produkcyjne w ramach korporacji transnarodowych. Kluczową rolę w wymianie handlowej odgrywają koncerny samochodowe (Fiat, Volkswagen, GM, Michelin, Volvo), firmy elektroniki użytkowej i AGD (LG, Philips), kosmetyki i farmaceutyki (Avon, Benckiser). Liczą sie tu potentaci hutnictwa (Mittal Steel) oraz przemysłu spożywczego (Ferrero). Można przyjąć, iż poziom polskiego eksportu do Turcji jest w istotnej części przejawem handlu wewnątrzkorporacyjnego. Uwaga ta dotyczy również polskiego importu z Turcji.
Liczba firm małych i średnich eksportujących do Turcji jest niewielka. Jest to efekt europocentryzmu w działaniach polskich przedsiębiorców i ich koncetracji na tradycyjnych rynkach państw ościennych.
Które z barier są najtrudniejsze do pokonania?
Reklama
– Aktywności polskich eksporterów nie sprzyja turecka kontrola importu wyrobów tekstylnych, rygorystyczne przepisy w zakresie zatrudniania cudzoziemców i podejmowania samozatrudnienia, preferencje cenowe dla dostawców i wykonawców krajowych przy zamówieniach publicznych.
Utrudnienia dla małych i średnich przedsiębiorstw to słaba u Polaków znajomość tureckiego rynku i reguł handlowych, brak w Turcji banków i firm doradczych oferujących usługi w języku polskim.
W których dziedzinach istnieją największe szanse na wzrost polskiego eksportu w najbliższych latach?
– Zainteresowanie przedsiębiorców polskich powinno być ukierunkowane na dyskontowanie głównych atutów tureckiego rynku. Do najważniejszych można zaliczyć: wysoki przyrost naturalny, dużą liczbę młodych konsumentów, dobrze wykształcone i relatywnie tanie kadry, rosnącą siłę nabywczą (ok. 60 proc. polskiej), silne powiązania handlowe i kapitałowe z państwami UE, Zakaukazia, Azji Centralnej i Bliskiego Wschodu. Należy brać pod uwagę szanse związane z wysoką dynamiką sektorów: budowlanego, energetycznego (w tym alternatywnych źródeł energii), elektroniki użytkowej.