Japońscy eksporterzy, których kraj dopiero w drugim kwartale wyłonił się z recesji, coraz częściej stają się świadkami przejmowania ich rynków przez rywali z Korei Południowej. Toyota zmaga się ze wzrostem jena wobec 16 wielkich walut, w tym w stosunku do dolara, euro i koreańskiego wona, co podcina zyski firmy i nie daje pola manewru dla obniżek cen. Tymczasem 22-proc. spadek wona wobec dolara pozwolił koncernowi Hyunadai na udzielanie rabatów i podwojenie udziału w amerykańskim rynku.

„Zatrzymałem się w salonie Toyoty i nawet siedziałem w Camry, ale zażądali za nią 4,5 tys. dolarów więcej niż za Hyundaia” – opowiada 46-letni grafik komputerowy z Rockland County, w stanie Nowy Jork, który ostatecznie kupił koreański model Elantra.

“Korea radzi sobie w ostatnim roku znacznie lepiej, a większości przyczyn trzeba szukać w kursie wymiany walut” – mówi Richard Jerram, główny ekonomista Macquarie Securities w Tokio.

W ciągu minionych dwóch lat jen wzrósł wobec koreańskiej waluty o 62 proc.

Reklama

W drugim kwartale Hyundai zanotował rekordowy zysk w wysokości 812 mld wonów, czyli 697 mln dolarów. W tym samym okresie Toyota straciła 77,8 mld jenów (861 mln dolarów).

Krach General Motors i Chryslera stworzył nowe możliwości na amerykańskim rynku, które Koreańczycy postanowili szybko wykorzystać. Hyundai podbił Amerykanów błyskawiczną kampanią reklamową i zachętami, które objęły obniżki cen, rabaty na benzynę, a nawet oferty odkupienia samochodu od nabywców, którzy stracili pracę.

“Przez ostatnie 5-10 lat stale pojawiało się pytanie, kiedy Koreańczycy ostatecznie staną się konkurencyjni? Kiedy zaczną zagrażać producentom samochodów z Japonii” – mówi Stephen Ucher, analityk firmy maklerskiej Japaninvest z San Diego – „I ten czas nadszedł właśnie teraz”.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku Toyota utrzymywała swój udział w amerykańskim rynku na poziomie 17 proc., podczas gdy Hyundai zwiększył ten udział z 1,3 proc. do 4,4 proc. A w rankingu niezawodności pojazdów przeprowadzonym w tym roku przez firmę J.D. Power and Associates, Hyundai wyprzedził takich japońskich producentów, jak Nissan Motor i Mazda Motor.