Mogą być i takie, i takie. Właśnie na ten temat chcemy rozmawiać z branżą internetową, ale gdy zwróciliśmy się z tą sprawą do portali, nabrały wody w usta. Umowy portali z wydawcami to też mit. Spośród członków Izby nie ma ich większość wydawców. A w przypadku tych, którzy już je mają, portale często nie zamieszczają odpowiednich linków.
Magnat prasowy Rupert Murdoch namawia wydawców w USA, by wycofywali treści z serwisów Google. Dwóch małych wydawców już tak zrobiło. Co zrobiliby wydawcy w Polsce, gdyby Murdoch zwrócił się z podobną prośbą?
WIESŁAW PODKAŃSKI*
Zapytalibyśmy, co oferuje nam w zamian. Izba mogłaby rekomendować rozwiązania, ale nie może wpływać na decyzje wydawców. Sprawa jest bardzo złożona. Serwis Google News, który linkuje do artykułów wydawców, jest w USA bardzo silny i to głównie w niego wymierzony jest sprzeciw News Corp. W Polsce ma znikomy udział w rynku. Natomiast wyszukiwarka Google generuje sporo ruchu na stronach wydawców. Zrezygnowanie z niej – w sytuacji monopolu Google – mogłoby być wylaniem dziecka z kąpielą. Trzasnąć drzwiami można łatwo, ale co potem? Choć nikt nie wie, jak zakończy się inicjatywa szefa News Corp., jest bardzo cenna, bo wywołała dyskusję na temat jednego z najważniejszych problemów branży, czyli zasad dystrybucji treści. Przyczynia się też do zmiany świadomości branży internetowej. Chciałbym powiedzieć wyraźnie, że wydawcy prasy chcą być w internecie i rozwijać w nim ofertę, ale nie godzą się na to, by być traktowani jak dojne krowy. A tak właśnie jest, jeśli portale i mniejsze serwisy wykorzystują nieodpłatnie treści tworzone przez wydawców i zarabiają dzięki temu masę pieniędzy. Śmieszą mnie zapewnienia wydawców internetowych twierdzących, że gdybyśmy zablokowali nasze treści, poradziliby sobie bez nich. Gdyby tak było, nie kradliby naszych tekstów i zdjęć. Ich wytworzenie kosztuje, a ciężar spoczywa na wydawcach.
Jakie rozwiązania satysfakcjonowałyby wydawców – opłaty za wykorzystane treści, udział w przychodach reklamowych?
Powrócicie do rozmów, uda się wypracować jakieś wspólne rozwiązanie?
Mam nadzieję. Trzeba przyznać, że wydawcy, jak nigdy przedtem, tworzą w tej sprawie wspólny front. To zasługa kryzysu i przymusu ekonomicznego, które doprowadziły do tego, że nie ma się już gdzie cofnąć i trzeba działać. Uznaliśmy jednak, że by rzeczywiście coś zmienić, trzeba działać na wielu frontach. Z jednej strony Izba zgłosiła więc wiele propozycji do nowelizacji ustawy o prawie autorskim, których wprowadzenie poprawi ochronę treści w internecie.
Unia Europejska pomaga?
Dzięki wspólnemu frontowi wydawców usłyszeliśmy zapewnienie przewodniczącego Parlamentu Europejskiego Jerzego Buzka, że Unii przyjrzy się kwestii ochrony własności intelektualnej oraz działaniom Google. Problem jest więc tam dostrzegalny. I wiele też się zmienia. Pojawiło się np. orzeczenie Trybunału w Strasburgu doprecyzowujące, jaki fragment tekstu można uznać za dopuszczalny cytat.
Jednocześnie będziemy ponownie zapraszać wydawców internetowych do rozmów na temat nowych zasad współpracy. Spółka Repropol, powołana w celu ochrony naszych praw, monitoruje rynek firm sprzedających wycinki prasowe. W 2010 roku natomiast przyśpieszy sprawa rozliczania wydawców internetowych.
*Wiesław Podkański prezes Izby Wydawców Prasy
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama