Aż 40 przedsiębiorstw z sektora MSP w ogóle nie tworzy kopii zapasowych, za przyczynę podając brak czasu, obawę przed wyciekiem danych czy po prostu zbyt wysokie koszty takiej operacji. Co gorsza, ponad 90 proc. przedsiębiorców w niewłaściwy sposób chroni pliki, narażając firmę na straty. Te wyniki pochodzą wprawdzie z badań Politechniki Wrocławskiej przeprowadzonych w 2008 roku wspólnie z firmą Ogicom, ale statystyki z pewnością zasadniczo się nie zmieniły.
Problem zaczyna być dostrzegany z reguły dopiero wtedy, gdy już jest za późno, np. gdy z powodu awarii dysku utracone zostają dokumenty, które trzeba pokazać urzędowi skarbowemu. Rozwiązaniem może być skorzystanie z internetowej usługi, która umożliwia automatyczne tworzenie kopii zapasowych. Coraz więcej firm, np. Ogicom (usługa e-backup) czy Team Solutions (AutoBackup), oferuje tego typu rozwązania.
Klient najpierw musi ściągnąć darmowy program. Jest on bardzo prosty w obsłudze. Wystarczy wskazać foldery i pliki, które mają być skopiowane. Aplikacja może też tworzyć kopie ustawień programów, z których chętnie korzystamy. Program samodzielnie będzie wysyłał na serwer w centrum danych tylko te pliki, które się zmieniły. Cały proces odbywa się w tle pracy komputera i nie przeszkadza użytkownikowi.
Firmy oferujące usługi backupu online podkreślają, że jest to rozwiązanie bezpieczne. Wszystkie pliki są szyfrowane na komputerze użytkownika przed wysłaniem, dzięki czemu tylko on ma do nich dostęp. Nie mają go nawet administratorzy w centrum danych. Ile to kosztuje? Rocznie kilkaset złotych, z tym że przy dłuższej umowie można liczyć na znaczne zniżki.