Nowe częstotliwości zmniejszą natłok w sieciach. Szereg firm, jak amerykański Apple wprowadzają na rynek nowe urządzenia, jak tablet iPad absorbujący mnóstwo danych, a użytkownicy coraz częściej ściągają na telefony komórkowe filmy wideo i muzykę. W aukcji zapowiedziały już swój udział takie firmy, jak Deutsche Telekom, Telefonica, Vodafone Group i Royal KPN.

Moody’s Investors Service szacuje, że telekomy wydadzą na ten cel około 6 mld euro, natomiast Commerzbank przewiduje jeszcze wyższe koszty inwestycji – 7,5 mld euro. Podczas ostatniej aukcji w Niemczech w 2000 roku, sprzedaż licencji za telefonię trzeciej generacji wyniosła w sumie 99,4 mld niemieckich marek, czyli około 50 mld euro.
“Nie wydaje się, aby tym razem padła tak szalona kwota, jak w roku 2000” – uważa Mark Chapman, analityk CreditSights – „Mając za sobą 10 lat dojrzałości, branża jest obecnie bardziej realistyczna”.

Chapman przypomina, że podobne aukcje odbędą się w tym roku w Holandii, Danii, Austrii, Szwecji i Francji. Na Wyspach Brytyjskich aukcja częstotliwości jest oczekiwana w przyszłym roku, natomiast Hiszpania, Włochy i Portugalia jeszcze nie zdecydowały o terminach.

Czołówkę operatorów w Niemczech tworzą Deutsche Telekom, największa firma telekomunikacyjna w Europie, Vodafone, 02 należące do Telefoniki oraz E-Plus holenderskiego KPN. Na czwórkę przypada 108,5 mln abonentów w kraju liczącym 82 mln ludności, co oznacza, że jeden użytkownik w Niemczech ma często więcej niż jeden telefon komórkowy.

Reklama

Najbardziej pożądaną częstotliwością w Niemczech jest pasmo 800 MHz, użytkowane poprzednio przez telewizję i zwane potocznie „cyfrową dywidendą”. Zgodnie z warunkami aukcji, tylko trzech spośród czterech operatorów w Niemczech będzie miało dostateczny dostęp do pasma 800 MHz. Deutsche Telekom i Vodafone, która posiadają łącznie 70 proc. udziału w rynku, mogą uzyskać po największym „kawałku” częstotliwości.