Aż 69 proc. firm zadeklarowało kontrolę wydatków – wynika z badania „Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2009 r. Klienci instytucjonalni” wykonanego przez PBS DGA dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Największe możliwości optymalizacji wydatków firmy widzą w obszarze administracji i informatyki. W tym ostatnim obszarze ważną rolę odgrywają budżety na usługi telekomunikacyjne.
Niepotrzebny wzrost kosztów jest tu najczęściej spowodowany brakiem informacji i stabilnego zarządzania tymi usługami. Taką sytuację, jak przyznają same firmy, można spotkać w wielu przedsiębiorstwach niemal codziennie. A jest czym zarządzać i na czym oszczędzać – z telefonii komórkowej korzysta 91 proc. firm, zaś ze stacjonarnej – 81,8 proc. Ponad 2/3 przedsiębiorstw używa zarówno telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.

Nowe rozwiązania

Mimo świadomości problemu niewiele firm potrafi się z nim zmierzyć. Przedsiębiorstwa na ogół nie starają się w sposób stały zarządzać kosztami telekomunikacyjnymi – wynika z badań Deloitte. Tylko 10 proc. firm zajmuje się tą kwestią częściej niż raz w roku. 45 proc. robi to doraźnie, w odpowiedzi na nagłą potrzebę, np. okresową eksplozję kosztów. 22 proc. robi to raz do roku. Tylko nieliczne sięgają po zaawansowane narzędzia IT, aby z ich pomocą uporać się z trudnościami. Tymczasem najnowsze rozwiązania IT to coraz lepsze remedium na tego rodzaju kłopoty.
Reklama
Na rynku dostępne już są rozwiązania, w których cały proces optymalizacji kosztów jest traktowany jako e-usługa dostępna w każdym czasie i miejscu przez przeglądarkę internetową. Tego rodzaju rozwiązanie można łatwo zintegrować z firmowym systemem informatycznym (np. z CRM), co znacznie ułatwia optymalizację kosztów telekomunikacyjnych. Ciekawym przykładem tego typu rozwiązań jest Cost Guardian firmy ISCG. Narzędzie to można stosować zarówno w firmach dużych, średnich, jak i małych.

Przewaga e-usługi

Przełomowym podejściem do optymalizacji kosztów telekomunikacyjnych jest pojawienie się e-usług, które nie wymagają stałej kontroli ze strony pracowników. Chodzi bowiem o propozycje w dużym stopniu zautomatyzowane i możliwe do wdrożenia w krótkim czasie. Ponadto można z nich korzystać z każdego miejsca i w każdym czasie. Nie wymaga też odrębnej infrastruktury sprzętowej.
ikona lupy />
Monitoring usług telekomunikacyjnych powoduje, że pracownicy kontrolują czas swoich rozmów Fot. Istock / DGP