Mikroprzedsiębiorcy to bardzo specyficzna grupa pracodawców. Według definicji unijnej: zatrudniają do 9 osób i mają do 2 mln euro obrotu rocznie. W praktyce – są to osoby, które inwestują z reguły własne pieniądze, by zrealizować swoje pomysły czy marzenia. Choć wydaje się, że najmniejsze firmy nie są w stanie osiągnąć tego co większe, wyniki konkursu Mikroprzedsiębiorca Roku 2010 Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowym i dalsza droga zwycięzców pokazują, że to błędne myślenie.
Tegoroczny zwycięzca, Centrum Badań DNA, to innowacyjna firma biotechnologiczna, która posiada największą ofertę badań genetycznych w kraju, a prawdopodobnie również w tym regionie Europy.
– Dzięki pracom badawczo-rozwojowym jesteśmy liderem innowacyjności, wyprzedzającym technologicznie podobne, konkurencyjne krajowe podmioty. Pod koniec roku planujemy debiut na NewConnect – mówi Jacek Wojciechowicz, współwłaściciel Centrum Badań DNA.
O takie przykłady chodzi organizatorom konkursu.
Reklama
– Oceniamy pomysł, umiejętności przezwyciężania kryzysów, wykorzystanie umiejętności własnych, dokształcanie czy zdolność adaptacji na rynku – mówi Krzysztof Kaczmar, dyrektor Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowym.
Dodaje, że konkurs stał się motorem do dalszego rozwoju dla wielu firm. Fundacja obserwuje bowiem dalsze losy laureatów. Pomysły są różne, ale widać, że przedsiębiorcy są z roku na rok coraz bardziej innowacyjni. Był to powód, dla którego została wprowadzona nowa kategoria – innowacyjne technologie.
– Polscy Mikroprzedsiębiorcy prezentują wysoki poziom innowacyjności. W pierwszej edycji wygrała firma IVO-Software, producent symulatorów mowy ludzkiej – mówi Krzysztof Kaczmar.
Dodaje, że po wygranej firma zaczęła się bardzo szybko rozwijać i obecnie właściciele myślą o wejściu na giełdę. IVO-Software wygrała też międzynarodowy konkurs symulatorów w Stanach Zjednoczonych, gdzie pobiła takich gigantów, jak Microsoft.
Karierę robi też zwycięzca czwartej edycji – Mikroprzedsiębiorca Roku 2008 TeleMobile Electronics. Pomysł automatycznego dostrajania nadajników telefonii komórkowej jest unikalny na skalę światową.
Fundacja Kronenberga nie ogranicza się do nagradzania najlepszych mikroprzedsiębiorców (zwycięzca dostał 40 tys. zł nagrody). Od ubiegłego roku wraz z konkursem prowadzone są badania sprawdzające kondycję sektora. W tym roku właściciele firm byli pytani m.in. o to, czym jest dla nich sukces.
– Mikroprzedsiębiorcy w większości odpowiedzieli, że podstawowym wyznacznikiem sukcesu jest wymiar finansowy, rozumiany jako zabezpieczenie bytu własnego i rodziny, a także możliwość dalszego rozwoju – mówi dyrektor Fundacji Kronenberga. Dodaje, że przedsiębiorcy wymieniali też możliwość samorealizacji, satysfakcję z tego, co się robi, i ilość czasu wolnego.