Maturzyści mierzyli się z poezją Adama Mickiewicza i Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Analizując wiersze „Gdy tu mój trup” oraz „Światło w ciemnościach”, musieli w formie wypracowania porównać ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości.

>>> Czytaj również: Do studiowania za granicą wystarczą polska matura i pieniądze

Alternatywnym tematem była analiza fragmentów powieści Zofii Nałkowskiej „Granica”. „W kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje między nimi” – tak temat ustawili eksperci z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Większość zdających przyznała, że wybrała drugi temat. Nauczyciele zwracali uwagę, że „Granica” to lektura, którą się zawsze omawia w III klasie szkoły ponadgimnazjalnej, więc maturzyści muszą ją dobrze pamiętać. Maturzyści zdający egzamin na poziomie podstawowym musieli także rozwiązać 13 zadań – test na czytanie ze zrozumieniem, odnoszący się do tekstu „Rozmowa, czyli jak mówić i słuchać” na podstawie artykułu Katarzyny Growiec „Żyć dobrze z ludźmi”. Dwa zadania były zadaniami zamkniętymi, pozostałe były zadaniami otwartymi.
Reklama
Maturzysta może z egzaminu na poziomie podstawowym otrzymać maksymalnie 70 pkt: 20 pkt za zadania odnoszące się do tekstu na temat rozmowy jako formy komunikacji i 50 pkt za tekst własny na jeden z wybranych tematów. Zda egzamin, jeżeli otrzyma co najmniej 30 proc. punktów możliwych do uzyskania.
Dziś maturzyści będą musieli zmierzyć się z obowiązkowym egzaminem z matematyki.