Blisko 40 miejskich inwestycji, związanych z przygotowaniami, będzie kosztować około 6 mld zł. Z pozostałych najbardziej kosztowna jest budowa Stadionu Narodowego, która jest jednak finansowana z budżetu państwa.

Z punktu widzenia gości Euro 2012 jednym z najbardziej istotnych udogodnień jest nowe, kolejowe połączenie lotniska z centrum miasta i stadionem. Od jesieni 2009 r. PLK PKP realizują budowę dwukilometrowego odcinka łączącego stację obok terminalu lotniska F. Chopina ze zmodernizowaną już wcześniej linią kolejową. Połączenie miało być gotowe w grudniu, ale realny termin jego uruchomienia to pierwsze miesiące 2012 roku.

>>> Czytaj też: Zdjęcia z budowy najważniejszych stadionów na Euro 2012 (ZDJĘCIA)

Tabor do obsługi nowej linii zakupiła stołeczna Szybka Kolej Miejska. Dostawa 13 nowoczesnych składów rozpocznie się w połowie tego roku. Będą to najdłuższe jednoprzestrzenne elektryczne zespoły trakcyjne eksploatowane w Polsce, zdolne do przewiezienia nawet 900 pasażerów. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzacje i monitoring oraz dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Reklama

Zmienia się także otoczenie Stadionu Narodowego. Dobiega końca przebudowa ul. Wybrzeże Szczecińskie w rejonie stadionu. Miasto podjęło też decyzję o przeniesieniu dworca autobusowego Warszawa Stadion w rejon dworca PKP Warszawa Wschodnia, co ma nastąpić wiosną 2012 r.

Większość gości przybędzie do Warszawy drogą lotniczą, a stołeczny port już dziś spełnia wszelkie warunki do przyjęcia wzmożonego ruch. Porty Lotnicze kończą integrację Terminali 1 i 2, modernizację pasów startowych, płyt postojowych i drogowych. Kończy się budowa pirsu południowego i pirsu środkowego, łączącego obie części terminala. Jesienią zakończona zostanie modernizacja pasów startowych.

Rozpoczęła się modernizacja warszawskich dworców. Dobiegają końca prace na węźle Warszawa Gdańska (nowe perony, wiaty, przejście podziemne z połączeniem ze stacją metra). Trwa modernizacja Dworca Warszawa - Wschodnia i gruntowny remont dworca Warszawa Centralna, a także przebudowa przystanku PKP Stadion.

>>> Czytaj też: Stadion Narodowy: wykonawca ma 14 dni na usunięcie usterek

Do czerwca 2012 roku znacznie poprawi się układ drogowy stolicy. W styczniu 2011 roku uruchomiono pierwszy fragment warszawskiej obwodnicy - odcinek trasy ekspresowej S-8 Konotopa-Powązkowska. Od jesieni 2009 r. GDDKiA buduje też odcinki drogi ekspresowej S8 ul. Modlińska - Marki, oraz drogi S79 i S2 na odcinku od węzła Lotnisko do ul. Puławskiej. W sierpniu 2010 r. rozpoczęła się budowa odcinka S2 od węzła Lotnisko do węzła w Konotopie. W sumie do Euro 2012 powstanie 37 km nowej obwodnicy. Przed Euro 2012 zostanie zakończona budowa dwóch dużych węzłów komunikacyjnych: trasy Mostu Północnego przez Wisłę oraz trzypoziomowego węzła Al. Jerozolimskie - Łopuszańska.

Większość gości mistrzostw poruszać się będzie po mieście komunikacją miejską. Do Warszawy stopniowo dostarczane są nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje typu "Swing" - obecnie kursuje już ok. 50 sztuk. Ze 186 zamówionych w bydgoskiej fabryce PESA do Euro dostarczonych będzie w sumie 120 pojazdów. Trwa także modernizacja taboru warszawskich autobusów. Do czerwca 2012 z warszawskich ulic znikną wysłużone Ikarusy, które zostaną zastąpione przez nowoczesne, niskopodłogowe autobusy; w sumie w latach 2007 - 2012 wymienionych zostanie ponad 1000 pojazdów.

Dla obsługi Stadionu Narodowego najważniejsze będą trzy linie tramwajowe. Już dziś istniejąca komunikacja pozwala w ciągu godziny dowieźć na stadion 65 tys. osób. Pierwszą linię, prowadzącą od południowej strony stadionu al. Jerozolimskimi do ronda Waszyngtona, wyremontowano w latach 2006-2008. W 2009 roku zmodernizowano trasę tramwajową W-Z, która biegnie od północnej strony stadionu. W tym roku zmodernizowana zostanie trasa od Dworca Wileńskiego do ronda Waszyngtona.

Z myślą o bezpieczeństwie uczestników, kibiców, a także mieszkańców podjęto decyzję o budowie Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawy. W Centrum swoją siedzibę będą mieć: Centrum Powiadamiania Ratunkowego z operatorami numeru 112 oraz Zintegrowane Stanowisko Koordynacji i Reagowania - sztab zarządzający bezpieczeństwem na terenie Warszawy. Znajdzie się tam także Zakład Obsługi Systemu Monitoringu i Straż Miejska m.st. Warszawy oraz Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego. Na budowę Centrum przeznaczono ponad 40 milionów złotych.

Stołeczny ratusz dokonał także rozbudowy miejskiego systemu monitoringu wizyjnego pod kątem nadzoru centralnej strefy kibiców (rejon w zasięgu pracy 13 kamer i 4 kamer poglądowych, internetowych) oraz na trasach dojścia i w bezpośrednim sąsiedztwie strefy (dodatkowych 16 kamer systemu monitoringu wizyjnego). Rozbudowany w ostatnich latach system monitoringu wizyjnego obejmuje 3 618 kamery, w tym 395 kamer miejskiego monitoringu, 285 kamer monitoringu metra, 104 kamery Zarządu Dróg Miejskich, a także 2442 kamery w autobusach i tramwajach oraz 234 kamery w składach SKM.

ikona lupy />
Wizualizacja stacji kolejowej pod lotniskiem Okęcie. Fot. materiały prasowe UM Warszawa / Forsal.pl
ikona lupy />
Modernizacja dworca Warszawa Stadion - wizualizacja tunelu Fot. Materiał prasowe PKP / Inne
ikona lupy />
Dworzec Centralny w Warszawie po remoncie przed Euro 2012 - wizualizacja (3), fot. materiały prasowe PKP / Forsal.pl