- Duże koncerny wyczuły koniunkturę. Dynamicznie rośnie grupa klientów poszukujących oryginalnych piw dobrej jakości. Dlatego międzynarodowe firmy zaostrzają walkę na froncie właśnie o takiego konsumenta. Mieliśmy świadomość, że koncerny bacznie nas obserwują i będą próbowały wejść w naszą niszę, ale totalnie zaskoczyła nas skala tego zjawiska – mówi Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich. – Ale małe browary się nie dadzą. Będą wchodzić w coraz to większe nisze piw trudnych do wyprodukowania przemysłowo oraz inwestować w niestandardowe, przyciągające wzrok opakowania – dodaje Olkowski.

Taką właśnie strategię obrał między innymi Browar Amber z pomorskiego Bielkówka. Właśnie wprowadził do sprzedaży Pszeniczniaka, kolejne piwo z segmentu premium.

- Stawiamy na piwa wysokiej jakości, jednocześnie podkreślając ich regionalny charakter. Chcemy przekonywać konsumentów ciekawymi smakami i oryginalną szatą wizualną butelek. Obecnie rośnie w siłę konkurencja ze strony dużych koncernów, które coraz zacieklej walczą o udział w rynku piw regionalnych. Dlatego stawiamy na piwa niszowe, trudne do wyprodukowania metodą przemysłową – mówi Marek Skrętny, dyrektor marketingu Browaru Amber.

Browar Amber chce też umacniać swoją pozycję za granicą. Pszeniczniak ma trafić m.in. do Stanów Zjednoczonych, Australii i Wielkiej Brytanii. Właśnie w tym celu butelki są grawerowane w języku polskim i angielskim. Bo i tu jest o co walczyć. Według ostatnich dostępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) eksport polskich browarów w 2010 roku był rekordowy. Wartość sprzedaży naszego piwa na zagranicznych rynkach wzrosła o 20 proc., do kwoty 75,9 mln euro. Nabywców znalazło w sumie 207,1 mln litrów złocistego trunku – o 25,2 mln litrów więcej w porównaniu z rokiem 2009. Największe zwyżki zanotowała m.in. Grupa Żywiec (20 proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2009) i spółka Van Pur (41 proc. wzrost sprzedaży).

Reklama

>>> Czytaj też: Browary walczą o rynek piw niepasteryzowanych

Wszystko zapowiada, że 2010 rok będzie jeszcze lepszy pod względem eksportowym i niewykluczone jest, że padnie w związku z tym kolejny rekord. Dowodem na to mogą być duże wzrosty w produkcji. W pierwszym półroczu 2011 r. w polskich browarach nawarzono ponad 1,9 mld litrów piwa, czyli o 7,1 proc. więcej w porównaniu z rokiem 2010.

Na polskim rynku dominują trzy koncerny o łącznym udziale ok. 80%: Kompania Piwowarska, Carlsberg Polska i Grupa Żywiec. Z danych Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich wynika, że browary regionalne mają obecnie 6 – 7 proc. udział w rynku piwa. W 2011 roku odnotowały w segmencie piw premium 10 proc. wzrost sprzedaży, większy niż dynamika sprzedaży całego rynku, która w tym czasie wyniosła 2 proc.