Poziom tego wskaźnika jest niższy o 3,0 pkt proc. od wyniku z czerwca poprzedniego roku.

"Niewielka poprawa bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej w czerwcu 2012 r., podobnie jak w poprzednim miesiącu, spowodowana została pozytywnymi tendencjami ocen większości badanych czynników. W czerwcu zanotowano przede wszystkim mniej negatywne oceny zaistniałych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (poprawa ocen o 3,8 pkt proc.). Poprawiły się także, podobnie jak w poprzednim miesiącu, oceny oczekiwanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (o 1,2 pkt proc.) oraz sytuacji ekonomicznej kraju (poprawa ocen o 0,7 pkt proc.). Nieznacznie negatywny wpływ na tendencje konsumpcji indywidualnej miały oceny dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych (pogorszenie ocen o 1,0 pkt proc.) oraz zaistniałych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (pogorszenie ocen o 0,6 pkt proc.)" - napisał GUS.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, pogorszył się w czerwcu 2012 r. w stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,6 pkt proc. i ukształtował na poziomie minus 35,3 pkt proc. Wartość tego wskaźnika była niższa niż przed rokiem o 6,7 pkt proc.

"Niekorzystny kierunek zmian wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej, w porównaniu do poprzedniego miesiąca, spowodowany został głównie przez znaczne pogorszenie się ocen oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia w kraju (o 7,8 pkt proc.), a także ocen dotyczących perspektyw oszczędzania pieniędzy (o 0,5 pkt proc.)" - napisał GUS.

Reklama

GUS podał, że z danych kwartalnych wynika, iż w II kwartale 2012 r. nastroje konsumenckie społeczeństwa ukształtowały się na poziomie zbliżonym do poprzedniego kwartału oraz niższym niż w II kwartale 2011 r.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej w II kwartale 2012 r. ukształtował się na poziomie minus 29,3 pkt proc. i był niższy o 0,3 pkt proc. od wyniku z poprzedniego kwartału oraz o 3,0 pkt proc. niż w analogicznym kwartale poprzedniego roku.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej w II kwartale 2012 r. poprawił się o 0,7 pkt proc. w stosunku do poprzedniego kwartału i ukształtował na poziomie minus 34,6 pkt proc. Poziom tego wskaźnika w porównaniu do II kwartału 2011 r. był niższy o 5,9 pkt proc.