Podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami prezydent Warszawy przypomniała, że od marca przejezdny dla samochodów jest most Marii Skłodowskiej-Curie, a tramwaje wjadą na przeprawę na początku przyszłego roku. Dodała, że uruchomiono połączenie kolejowe z lotniskiem, trwa wymiana taboru autobusowego i tramwajowego. Działa już oczyszczalnia ścieków "Czajka", wyremontowano dworce kolejowe: Wschodni, Stadion, realizowane są takie inwestycje takie jak budowa południowej obwodnicy Warszawy, budowa II linii metra.

Gronkiewicz-Waltz poinformowała, że podczas obecnej kadencji zbudowano 914 mieszkań komunalnych. "Do 2013 zbudujemy kolejnych 542. Żadne inne miasto nie inwestuje tyle w mieszkania komunalne, co Warszawa" - zaznaczyła. Mówiła też, że miasto prowadzi program edukacji kulturalnej, który obejmuje 100 tys. uczniów. Podkreśliła, że powstało 2 tys. miejsc w przedszkolach i 430 w żłobkach. Zaznaczyła, że w latach 2011-2012 na warszawskie szpitale i przychodnie przeznaczono 275 mln zł.

Powstają też kolejne parkingi "Parkuj i Jedź" oraz rozbudowywany jest system wypożyczalni miejskich rowerów Veturilo, a problemem braku ciągłości ścieżek rowerowych w mieście zajmie się powołany już pełnomocnik ds. komunikacji rowerowej. "Transport w Warszawie staje się coraz bardziej spójny - na miarę miasta europejskiego" - oceniła prezydent.

Zapowiedziała, że przy Stadionie Narodowym, na plaży, powstanie klubokawiarnia, zagospodarowany zostanie Cypel Czerniakowski. Zbudowano już 10 km nadwiślańskiego szlaku rowerowego, a docelowo za dwa lata będzie to 28 km od Łomianek do Konstancina-Jeziorny - powiedziała. Wyraziła nadzieję, że na wiosnę 2013 r. rozpocznie się przebudowa bulwarów wiślanych od Centrum Nauki Kopernik do Podzamcza. Dodała, że powstaną ścieżki i punkty obserwacyjne dla miłośników ptaków.

Reklama

Pytana m.in. o perspektywy ekonomiczne stolicy na najbliższe lata Gronkiewicz-Waltz powiedziała, że wskaźniki makroekonomiczne zapowiadają niższy wzrost gospodarczy oraz że już teraz odnotowywany jest niższy wpływ z podatków. "W tej chwili niedobór to ponad 100 mln zł w stosunku do planów" - powiedziała. "Nie sztuka zarządzać w czasie obfitości, sztuka zarządzać wtedy, gdy nie ma" - zaznaczyła. Zauważyła też, że w kolejnym budżecie UE będzie promowana innowacyjność. Dlatego - jak wskazała - "musimy się przygotować, by uzyskać jak najwięcej środków w konkursach". Dodała, że będzie chciała uzyskać fundusze m.in. na budowę kolejnych stacji II linii metra oraz na zmniejszanie emisji dwutlenku węgla.

Gronkiewicz-Waltz w 2010 r. kandydowała pod hasłem "Zmiany na lepsze C.D.N." Przekonywała, że miasta zarządzane wiele lat przez tego samego gospodarza rozwijają się szybciej.

Wyborcom obiecała Warszawę "przyjazną, estetyczną, dostępną i innowacyjną", w tym m.in. II linię metra, most Północny (Marii Skłodowskiej-Curie), nowe przedszkola i żłobki, modernizację szpitali i budowę Szpitala Południowego, ścieżki rowerowe, więcej bezpłatnego internetu, kolejne parkingi "Parkuj i Jedź", a także przybliżanie Warszawy do Wisły - rewitalizację lewobrzeżnego bulwaru i objęcie prawego brzegu zostanie programem ochrony przyrody. Zapowiadała też m.in. modernizację Placu Defilad, pl. Trzech Krzyży, pl. Szembeka i ul. Chłodnej.

Opozycyjni radni oceniają, że prezydent Warszawy zrealizowała niewielki procent z tego, co obiecywała podczas wyborów w 2006 i 2010 r. "To kadencja straconych szans" - powiedział PAP radny SLD Sebastian Wierzbicki. Zwrócił uwagę m.in. na problemy z budową Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz na to, że Warszawa przegrała walkę o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. "Nie ma mostu Krasińskiego, mostu Południowego. (...) "Prezydent mówi, że Warszawa jest miastem przyjaznym mieszkańcom, tymczasem 40 proc. mieszkańców Pragi nie ma toalet" - wyliczał.

Na niezrealizowane obietnice, m.in. budowę obwodnicy śródmiejskiej i miejskiej, wskazał z kolei radny PiS Jarosław Krajewski. Podkreślił, że wciąż niezagospodarowane jest ścisłe centrum Warszawy. Przekonywał, że prezydent miasta przez dwa lata rządów przeznaczyła 80 mln zł na nagrody dla urzędników, natomiast nie wygospodarowała ok. 15 mln zł, by uzyskać dofinansowanie unijne na zintegrowany system zarządzania ruchem.

Gronkiewicz-Waltz pierwszy raz została wybrana na prezydent Warszawy w 2006 r.

ikona lupy />
Hanna Gronkiewicz-Waltz / Bloomberg