"W sektorze bankowości korporacyjnej odnotowano podobny poziom odpisów na utratę wartości jak w II kwartale 2012 i dotyczyły one głównie portfela ocenianego indywidualnie w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw. W przypadku należności detalicznych nadal kontynuowany był pozytywny trend poprawy jakości portfela i związanych z tym rozwiązań rezerw" – podał bank.

Jednocześnie w II kwartale 2013 roku miała miejsce sprzedaż części ekspozycji detalicznych (należności z tytułu pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych) z utratą wartości w wysokości 148,8 mln zł (98 proc. stanowiły należności spisane z bilansu banku) za kwotę 23,3 mln zł, podano także.

Wskaźnik NPL spadł do 6,9 proc. w II kw. wobec 7,5 proc. na koniec 2012 r.
Należności od klientów wzrosły do 17,03 mld zł na koniec czerwca, tj. o 5 proc. w porównaniu z końcem 2012 r.

Wskaźnik C/I poprawił się

Reklama

Wskaźnik koszty do dochodów (C/I) Banku Handlowego poprawił się o 5,5 pkt proc. r/r i wyniósł 49 proc. w II kwartale, głównie za sprawą niższych kosztów działalności. Zysk netto banku wzrósł o ponad 30 proc. w skali roku do 300,3 mln zł, podał bank w komunikacie, zaznaczając, że są to wstępne dane.

Przychody grupy zwiększyły się o 9,8 mln zł (tj. 1,5 proc.) i osiągnęły poziom 678,6 mln zł w II kw. 2013 roku. Jednocześnie koszty działania i amortyzacja zmniejszyły się o 8,9 proc. w skali roku do 331,0 mln zł.

Bank podał, że spadek kosztów w II kw. br. jest w dużym stopniu pochodną przeprowadzonej w 2012 roku optymalizacji sieci oddziałów i restrukturyzacji zatrudnienia (spadek kosztów pracowniczych o 10,9 mln zł i kosztów wynajmu i utrzymania nieruchomości o 4,2 mln zł).

"W II kwartale 2013 roku odnotowano także spadek kosztów marketingu i reklamy w związku z wysoką bazą w II kwartale 2012 roku po stronie korporacyjnej oraz strategicznym obniżeniem wydatków marketingowych dotyczących segmentu masowego w obszarze detalicznym przy jednoczesnym zwiększaniu wydatków dla segmentu klientów Gold i Gold Select" - czytamy w komunikacie.

Zysk netto Banku Handlowego wyniósł 300,3 mln zł w II kw. wobec 230,8 mln zł rok wcześniej, co oznacza wzrost o 30,2 proc. w skali roku.

Na kształtowanie się wyniku działalności operacyjnej grupy w II kw. wpływ miały w szczególności: niższy r/r wynik z odsetek, poprawa wyniku z opłat i prowizji oraz wzrost pozostałych przychodów.

Wynik z tytułu odsetek wyniósł 310,5 mln zł w II kw., co oznacza spadek o 58,3 mln zł, tj. 15,8 proc., za sprawą niższych przychodów z tytułu odsetek od dłużnych papierów wartościowych dostępnych do sprzedaży (-47,1 mln zł, tj. 31,5 proc.) oraz przeznaczonych do obrotu (-1,2 mln zł, tj. 4,1 proc.).

"W przypadku działalności klientowskiej spadek przychodów odsetkowych o 49,7 mln zł (z czego 20,8 mln zł dotyczyło kart kredytowych) został częściowo skompensowany niższym poziomem kosztów odsetkowych (spadek o 25,8 mln zł r/r)" - podał bank.

Wynik z tytułu opłat i prowizji wzrósł o 9,2 proc. w skali roku do 165,1 mln zł i został zrealizowany głównie w obszarach związanych z rynkiem kapitałowym, tj. działalności maklerskiej i sprzedaży produktów ubezpieczeniowych i inwestycyjnych. Wzrost prowizji z tytułu działalności maklerskiej był związany z udziałem Domu Maklerskiego Banku Handlowego (DMBH) w transakcjach na rynku kapitałowym oraz był efektem wzrostu wartości transakcji zawartych za pośrednictwem DMBH na rynku akcji Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie o 61 proc. r./r.

Wynik na handlowych instrumentach finansowych i rewaluacji sięgnął 117,1 mln zł wobec 101,0 mln zł w II kw. 2012 r. w wyniku poprawy wyniku na zarządzaniu pozycją własną banku, zaś wynik na inwestycyjnych dłużnych papierach wartościowych wzrósł do 81,3 mln zł wobec 46,1 mln rok wcześniej. Wzrost o 35,2 mln zł związany jest z realizacją zysków w sprzyjających warunkach na krajowym rynku długu.

Saldo odpisów na utratę wartości w II kwa. 2013 roku było dodatnie - wyniosło 29,2 mln zł wobec ujemnego salda wysokości 19,4 mln zł rok wcześniej.

W I półroczu 2013 roku grupa wypracowała zysk netto w wysokości 655,8 mln zł, co oznacza wzrost o 38,3 proc. w skali roku. Zysk brutto wyniósł 815,2 mln zł i wzrósł o 220,3 mln zł w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.

"Do wzrostu zysku brutto w I półroczu 2013 roku przyczyniły się wszystkie główne linie rachunku zysków i strat, tj. przychody wzrosły o 65,8 mln zł r./r. do 1 473,4 mln zł, koszty działania i amortyzacji były niższe o 102,5 mln zł r./r. i wyniosły 675,7 mln zł, wynik odpisów z tytułu utraty wartości aktywów finansowych poprawił się o 53,5 mln zł r./r. i ukształtowały się na poziomie +18,7 mln zł wobec -34,8 mln zł rok wcześniej" - napisano w komunikacie.

Bank podał, że w II kw. 2013 roku kluczowe wskaźniki efektywności uległy poprawie, a jedynym wskaźnikiem, który pogorszył się w porównaniu do II kw. 2012 roku, jest marża odsetkowa, która obniżyła się do 3,2 proc. na aktywach ogółem wobec 3,7 proc. rok wcześniej oraz marża wysokości 3,8 proc. na aktywach odsetkowych porównaniu z 4,4 proc. rok wcześniej. Niższa marża to efekt spadku stóp procentowych.

Wskaźniki rentowności kapitału (ROE) i aktywów (ROA) wzrosły odpowiednio do 17,9 proc. i 2,7 proc. wobec 14,8 proc. i 2,2 proc. rok wcześniej, co było głównie pochodną wzrostu zysku netto w II kw. 2013 roku.

Grupa utrzymała także bezpieczną pozycję pod względem płynności i adekwatności kapitałowej, co potwierdzają wskaźniki: kredytów do depozytów na poziomie 73 proc. oraz współczynnik wypłacalności w wysokości 17,5 proc. wobec odpowiednio 77 proc. i 18,3 proc. w II kw. 2013 r.