Organizacje te są uprawnione do otrzymywania odpisu 1 procenta z PIT. Rada Ministrów przyjęła zmiany między innymi do ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

>>> Czytaj również: 1 proc. podatku: coraz więcej Polaków korzysta z tej możliwości

Rząd przewiduje dwie zasadnicze zmiany. Zaproponowano, aby organizacje pożytku publicznego mogły zgłaszać do urzędu skarbowego numer rachunku bankowego, na który można przekazać 1 proc. z PIT do do 30 czerwca każdego roku. Obecnie ostatecznym terminem jest 31 stycznia.

Rząd zdecydował również, że wykaz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymywania odpisu podatkowego będzie tworzony i aktualizowany na bieżąco. Obecnie taki wykaz jest tworzony na 15 grudnia danego roku. W praktyce oznacza to, że jeśli dany podmiot utraci status organizacji pożytku publicznego po tej dacie, to nie zostanie usunięty z wykazu.

Reklama

W rezultacie podatnicy mogą przekazać 1 proc. podatku organizacji, która figuruje w wykazie, chociaż nie ma już prawa do takiego odpisu. Nowe rozwiązanie zapobiegnie przekazywaniu pieniędzy na przykład organizacjom, które utraciły status OPP w wyniku wykrycia nieprawidłowości w ich działalności.

Nowe rozwiązania wejdą w życie po 30 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.