Dziennik Gazeta Prawna

  • Reindustrializacja Europy: gospodarka oparta na usługach była błędem

Polski przemysł znikał wolniej niż europejski. I od kilku lat powoli się odradza. Komisja Europejska przekonuje, że to bardzo dobrze i obala mit o jego niższości wobec usług. Czytaj więcej >>>

  • Polska firma znów podbija Zachód. Solaris wjechał do Niemiec
Reklama

W tym miesiącu w Bolechowie pod Poznaniem rusza produkcja tramwajów Solarisa dla Brunszwiku – wynika z naszych informacji. Czytaj więcej >>>

Puls Biznesu

Z połączenia narodowej linii lotniczej z m.in. przynoszącym zyski warszawskim lotniskiem powstanie Polski Holding Lotniczy. Skarb liczy, że w tym przypadku 1 plus 1 da więcej niż 2. Czytaj więcej >>>

  • Operatorzy idą na noże

Trio operatorów poskarżyło się na Sferię. Odpowiedział Polkomtel – uznając ich zarzuty za pomówienia. Działy komunikacji korporacyjnej czterech operatorów telekomunikacyjnych w ostatnich dniach ostrzą pióra i języki. Zaczęło się od wspólnego listu otwartego do prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) wysłanego przez Orange, T-Mobile i Play, w którym resortowi administracji i cyfryzacji (MAiC) oraz spółce Sferia dostało się za – ich zdaniem - "precedensowe i niezgodne z regulacjami prawnymi porozumienie", kończące wieloletni spór w sprawie przydzielonych spółce dekadę temu częstotliwości radiowych. Polkomtel jako jedyny operator się pod pismem nie podpisał. Według przedstawicieli spółki Zygmunta Solorza-Żaka, pozostali operatorzy za pomocą listu otwartego wywierają „nieuzasadnioną presję na regulatora” a „Orange T-Mobile próbują odwrócić uwagę od faktu ich współpracy, która jest jedynym realnym zagrożeniem dla rynku telekomunikacyjnego w Polsce”.

  • Skarb w tym roku sprzeda PHN

Nieruchomościowy holding dopina umowę z partnerem do budowy wieżowca, a właściciel szykuje się do sprzedaży. Ministerstwo Skarbu Państwa zakłada, że do końca roku zamknie drugi etap prywatyzacji Polskiego Holdingu Nieruchomości i sprzeda cały posiadany pakiet akcji tej spółki (czyli 75 proc.) inwestorowi branżowemu. Niewykluczone, że zostawi sobie 20-25 proc. Giełdowa wycena państwowego pakietu akcji PHN to około 940 mln zł.

Gazeta Wyborcza

  • Poland szkodzi?

Polskie firmy nie chcą, by ich towary miały eksportowe miały naklejkę „Made in Poland” zamiast „Made in EU”, bo według nich np. Francuzi czy Niemcy ich nie kupią. Komisja Europejska pracuje nad regulacją ws. bezpieczeństwa produktów, zgodnie z którą obowiązkowe będzie oznakowanie produktu przez wpisanie kraju pochodzenia. Na naszych opakowaniach widnieje napis „Made in Poland” i niestety za granicą kraj pochodzenia nam nie pomaga, mówi Irena Eris, założycielka i współwłaścicielka firmy kosmetycznej Dr Irena Eris. To wstęp do rozwalania wspólnego rynku i wprowadzania protekcjonizmu, mówi dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzej Gantner. Wiele polskich firm nie akcentuje kraju pochodzenia nawet na rodzimym rynku, np. LPP wprowadziło nazwy marek, sprawiające wrażenie zagranicznych.

  • Tusk ogłasza koniec kryzysu

- Polacy odparli kryzys. Łomotał do naszych drzwi, ale go nie wpuściliśmy, choć trochę odczuliśmy uderzenia rykoszetami – powiedział premier Tusk na XXIII Forum ekonomicznym Krynicy.

  • Miraż motoryzacyjnego boomu

Wydaje się, ze kryzys omija polską branżę motoryzacyjną, choć nęka pozostałe kraje UE. Jednak to wrażenie jest zwodnicze, bo w Polsce sprzedaje się więcej nowych aut, ale tylko dzięki cudzoziemcom, którzy przyjeżdżają do nas, by taniej kupić samochód. Według firmy Samar reeksport nowych samochodów z Polski jest w tym roku o 60 proc. wyższy niż przed rokiem. Ponad 10 proc. sprzedanych nowych polskich samochodów ma nabywców spoza Polski.

Rzeczpospolita

  • Praca za 10 tysięcy złotych

Niemal 10 tys. złotych zapłacił średnio w 2012 r. urząd pracy za pomoc osobie bezrobotnej – wynika z raportu Ministerstwa Pracy, do którego dotarła „Rz”. Dzięki temu, jak chwali się resort, na rynek pracy mogło wrócić prawie 67 tys. osób. Jednak to tylko połowiczny sukces. Przedsiębiorcy uważają, że za takie pieniądze powinni dostawać lepszych pracowników, niż oferuje im się obecnie. I są przekonani, że kupowane na rynku szkolenia dla bezrobotnych mogliby przeprowadzić taniej i skuteczniej. W ubiegłym roku na aktywizację zawodową osób bezrobotnych wydano prawie 4 mld zł (oraz 170 mln zł poza planem), a także 500 mln odmrożonych przez ministra finansów środków z funduszu pracy. Z tej dodatkowej pomocy skorzystało 100 tys. osób.

  • Wycieczki znów tanieją

Wywindowane niepokojami w Egipcie ceny zagranicznych wycieczek czarterowy zaczynają powoli spadać. W ostatnim tygodniu sierpnia średnie stawki za wycieczki last minute spadły o ponad 100 zł. A jeszcze tydzień wcześniej stawki rosły o 90 zł na fali gorączkowego poszukiwania alternatywnych wobec Egiptu kierunków. W rezultacie na najczęściej wybieranych kierunkach trzeba było zapłacić nawet o 300-400 zł więcej niż za podobny wyjazd, ale w późniejszym okresie. Teraz sytuacja się zmieniała. Różnice między średnimi cenami wycieczek z terminami wyjazdu za kilka dni, wobec takich samych zaplanowanych o tydzień lub dwa później, zdecydowanie zmalały.

  • Kryzysowe ograniczanie zagranicznych zakupów

Z roku na rok zwiększa się zaangażowanie polskich firm za granicą. Główne kierunki ekspansji to kraje sąsiadując e z Polską, ale nie brakuje firm, które wychodzą coraz dalej do Azji, Ameryki czy Afryki. Najwięcej inwestycji polskich firm poza granicami Polski przypadło na okres boomu gospodarczego w latach 2006-2007. W tym czasie łączna wartość inwestycji polskich przedsiębiorstw przekroczyła 11 mld euro. W latach 2010 i 2011 bezpośrednie inwestycje zamknęły się kwotą 10,8 mld euro. W ubiegłym roku ta tendencja wyhamowała. Wartość bezpośrednich inwestycji polskich firm za granicą wyniosła zaledwie 2,8 mld euro, prawie dwa razy mniej niż rok wcześniej. Jak szacuje „Rz”, na koniec ubiegłego roku łączna wartość aktywów zagranicznych firm polskich spółek wzrosła o około 2,5 proc. do 63 mld zł. Przeciętnie 13 proc. aktywów największych polskich firm znajduje się poza granicami Polski. Zapewniają one około 24 proc. przychodów spółek matek.