Na zachodzie modne są ostatnio tzw. kreatywne CV w formie filmików czy prezentacji na stronach internetowych. Czy taki trend jest też zauważalny w Polsce?

Na razie nie można mówić o występowaniu tego rodzaju trendu w Polsce. Spotykam się raczej z pojedynczymi próbami przedstawienia swojego życiorysu w formie niestandardowej, czy też wyróżniającej się. Możliwe, że jest to związane z wymaganiami pracodawców i firm rekrutacyjnych oczekujących dokumentów aplikacyjnych w z góry zdefiniowanych formatach np. .doc czy .pdf. Podobnie jest jeżeli zgłaszamy swoją kandydaturę do pracy przy pomocy formularza internetowego. Również w tym przypadku możemy dołączyć CV we wskazanym formacie.

Z jakimi innymi nowoczesnymi i nietypowymi sposobami prezentacji życiorysu spotykają się Państwo w procesach rekrutacji? Mogą Państwo podać jakieś przykłady?

Nietypowe formy CV z jakimi do tej pory się spotkałem dotyczyły przede wszystkim formy graficznej, dołączenia nietypowego zdjęcia, przygotowania życiorysu w układzie horyzontalnym a nie wertykalnym, czy też ujęcia informacji na temat doświadczenia i wykształcenia w postaci wykresu giełdowego z oznaczeniem jego wierzchołków jako sukcesów zawodowych. Tak niestandardowe przedstawienie własnych dokonań zawodowych może przyciągnąć uwagę pracodawcy, który poświęci więcej czasu na zapoznanie się z kreatywnym CV i na dłużej zapamięta kandydata. Z drugiej strony nietypowe dokumenty wymagają od rekruterów więcej pracy i więcej czasu, aby się z nimi zapoznać i znaleźć konkretne informacje o wykształceniu i doświadczeniu potencjalnego pracownika.

Reklama

Kiedy warto decydować się na przygotowanie takiego kreatywnego CV? Czy ten rodzaj aplikacji może zaszkodzić pracownikowi?

Nietypowe CV warto przygotować wówczas gdy aplikujemy na stanowisko, na którym wymagana jest wysoka kreatywność, np. chcemy zostać pracownikiem agencji reklamowej. Musimy jednak pamiętać, aby takie CV, podobnie jak to standardowe, zawierało informacje podstawowe, które umożliwią rekruterom kontakt z nami. Pamiętajmy zatem, aby podać aktualne dane kontaktowe oraz dołączyć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Nie wskazana jest natomiast zbytnia przesada, polegająca np. na dołączeniu kilku różnych zdjęć prezentujących kandydata, czy też przygotowaniu grafiki dominującej nad treścią.

Standardem na rynku pracy jest wysyłanie do firm drukowanych CV, jednak niektóre firmy wymagają od kandydatów CV pisanego ręcznie. Dlaczego pracodawcy chcą takiej formy aplikacji? Czy w dobie cyfryzacji nie jest to zbyt archaiczne podejście?

Obecnie na rynku pracy dominują CV tekstowe zapisane w formacie cyfrowym. Jest to forma wygodna zarówno dla pracodawców, którzy otrzymują aplikację mailem lub poprzez formularz internetowy, jak i pracowników, którzy mogą przetwarzać tak przygotowane CV i dostosowywać je do konkretnych ogłoszeń rekrutacyjnych. Osobiście nie spotkałem się z sytuacją, aby pracodawca czy agencja rekrutacyjna oczekiwała od kandydatów ręcznie napisanego CV, nie widzę też potrzeby przygotowywania dokumentów w takiej formie.