Spośród 700 tys. okapów wytworzonych w 2012 r. w fabryce Ciarko tylko 5 proc. miało logo tego polskiego producenta. 95 proc. zostało wytworzone na zlecenie innych marek, m.in. Amica czy Mastercook.
Skala produkcji czyni z firmy lidera rynkowego, jednak próżno szukać tej marki na liście najczęściej wybieranych przez konsumentów urządzeń. Liderem pod tym względem jest Amica, drugie miejscu należy do FagorMastercook, trzecie do Akpo – 10 proc. To jednak ma ulec zmianie. W ciągu dwóch lat produkcja urządzeń pod marką Ciarko ma wzrosnąć do 70 tys.
– Chcemy podwoić udziały w sprzedaży na polskim rynku. Obecnie to 5–6 proc. – informuje Ireneusz Chmura, dyrektor ds. sprzedaży Ciarko.
Firma ma też w planach podbój zagranicznych rynków. Jest już obecna w Rosji, na Białorusi i Ukrainie. W 2014 r. zamierza zadebiutować w Niemczech.
Reklama
– Czynimy też starania o wyjście poza Europę. Rozmawiamy z ważnym graczem w Brazylii. Kontrakt powinien wystartować w drugim kwartale 2014 r. Obecnie na eksport wysyłamy 65 proc. produkcji – mówi Chmura.
Zdaniem ekspertów plan zwiększenia rozpoznawalności marki może się powieść. – Jej mocna strona to fabryka w Polsce. Dzięki temu może pozwolić sobie na produkcję urządzeń w krótkich seriach, czego nie da się zrobić w przypadku urządzeń sprowadzanych z Azji – ocenia Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED, zrzeszenia producentów AGD. Ma wreszcie pieniądze na promocję. W 2011 r. firma Ciarko osiągnęła 109 mln zł przychodu i 6 mln zł zysku. Wyniki za 2012 r. nie są jeszcze dostępne w KRS. Firma zapewnia, że rosną one w tempie 10 proc. rocznie.
Wielkie plany ma też Akpo, polski wicelider rynkowy pod względem wielkości produkcji okapów. Ta firma dla odmiany od lat stawia na własną markę. Z 262 tys. urządzeń wyprodukowanych w 2012 r. tylko 10 proc. powstało na zlecenie innych marek. – W tym roku produkcja wzrośnie już do 300 tys. Jedna trzecia jest sprzedawana na krajowym rynku. W kolejnych latach spodziewamy się dalszych wzrostów sprzedaży – zaznacza Paweł Mieszkowski, dyrektor handlowy w Akpo. Przekłada się to na wyniki finansowe firmy.
W 2012 r. jej przychody wyniosły 43,5 mln zł, a zysk 5,5 mln zł. W pierwszym półroczu tego roku firma osiągnęła 21,4 mln zł przychodów i prawie 3 mln zł zysku.
– Spodziewamy się, że tegoroczne wyniki będą przynajmniej o 10 proc. lepsze od ubiegłorocznych – uzupełnia Paweł Mieszkowski.
  • 30 proc. udziałów w polskim rynku okapów ma Amica, lider rynkowy
  • 35 tys. o tyle Ciarko chce zwiększyć produkcję okapów pod marką własną w ciągu dwóch lat
  • 850 tys. okapów rocznie sprzedaje się na polskim rynku