Program przewiduje realizację 140 projektów, na które w latach 2013–2015 wydane będzie 24,9 mld zł, podało Centrum Informacyjne Rządu.

"Program przewiduje realizację 140 projektów, na które w latach 2013–2015 trzeba wydać 24,9 mld zł. Na tę kwotą złożą się: środki unijne (13,2 mld zł), publiczne środki krajowe (budżet państwa i Fundusz Kolejowy – 4,4 mld zł), środki własne PKP Polskich Linii Kolejowych SA (w tym: kredyt z EBI – 3,5 mld zł, emisja obligacji – 3,6 mld zł)" - czytamy w komunikacie.

Wśród wskazanych projektów 63 będą realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 20,1 mld zł; 29 zostanie zrealizowanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych – 0,8 mld zł; a 48 zostanie wykonanych na podstawie innych programów – 4,0 mld zł, podano również.

Inwestycje objęte programem koncentrują się na rozwoju kolejowej części Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), liniach o znaczeniu państwowym i innych odcinkach istotnych dla całości sieci. Program zakłada budowę nowej infrastruktury kolejowej oraz modernizację i odtworzenie (rewitalizację) istniejącej. Uwzględnia też prace przygotowawcze dla kolejnych inwestycji, w tym dla kolei dużych prędkości.

Reklama

Do ważniejszych przedsięwzięć objętych programem należą m.in.: modernizacja linii kolejowej E65/C-E65 z Warszawy do Trójmiasta, modernizacja torów Centralnej Magistrali Kolejowej między Warszawą a Katowicami i Krakowem, umożliwiająca zwiększenie prędkości jazdy pociągów do 200 km/h, kontynuacja i ewentualne dokończenie modernizacji korytarzy: E30/C-E30, C20/C-E20, E59 (na odcinku Wrocław-Poznań) oraz modernizacja newralgicznych odcinków korytarzy dla ruchu towarowego C-E59 "nadodrzanki" i C-E65 "węglówki".

Program zakłada też m.in. budowę połączeń kolejowych z portami lotniczymi oraz morskimi, utworzenie alternatywnego połączenia kolejowego między Warszawą i Wrocławiem przez Częstochowę i Fosowskie i poprawę funkcjonowania węzła warszawskiego i katowickiego.

Przewidywane efekty programu to m.in. podwyższenie maksymalnej prędkości jazdy pociągów ze 160 do 200 km/h na 510 km torów i zwiększenie o 1.107 km długości torów, na których będzie można rozwinąć prędkość 160 km/h. Ponadto zwiększenie prędkości o co najmniej 30 km/h (w stosunku do obecnej) na 2.415 km torów, co stanowi 68% długości torów głównych zasadniczych i szlakowych objętych programem.

Realizacja programu nadzorowana będzie przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, a jego wykonanie zostanie powierzone spółce PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

>>> Czytaj także: Rusza przetarg na 10 nowoczesnych lokomotyw dla PKP Intercity