Inne znaczące zmiany to konieczność informowania klienta o wszystkich kosztach produktu oraz wydłużenie z 10 do 14 dni terminu w którym będzie można zwrócić zakupiony na odległość, np. przez internet towar.

W opinii Tadeusza Aziewicza z PO, sprawozdawcy ustawy najważniejsze w zmienionych przepisach jest jednak to, ze będą obowiązywały na terenie całej Unii Europejskiej, bo da to konsumentowi dużą pewność w obrocie transgranicznym.

Tadeusz Aziewicz podkreśla, że dla konsumenta bardzo istotna jest możliwość wymiany towaru na nowy, już po jego pierwszej naprawie. Jak mówi, w wielu przypadkach produkty psuły się wielokrotnie, co powodowało, że konsument nie miał ani pieniędzy, ani produktu. - Więc tutaj po długich dyskusjach z przedsiębiorcami, którzy protestowali bardzo mocno, zmieniliśmy prawo silnie wzmacniając interesy konsumentów - mówi Tadeusz Aziewicz.

Ustawa wprowadza też korzystny dla konsumenta przepis zobowiązujący sprzedającego do poinformowania nabywcy o wszystkich kosztach zakupionego produktu. Poseł wyjaśnił, że chodzi o sytuacje w których konsument dokona transakcji nie spodziewając się, że czyni to za kwotę mniejszą niż rzeczywista, np. , że w ofercie są ukryte koszty o których konsument nie wiedział. - Jeżeli coś takiego będzie miało miejsce to bardzo zaboli przedsiębiorcę - dodaje Aziewicz.

Reklama

Wyjaśnił, że każda umowa zawierana przez telefon będzie musiała być potwierdzana na trwałym nośniku, albo w formie maila, albo w formie papierowej, by konsument miał pełną jasność w kontekście zobowiązań jakie bierze na siebie kupując produkt. Minimalna kwota od której ten przepis będzie obowiązywał to 50 złotych.

Ustawę musi jeszcze rozpatrzyć Senat.

>>> Czytaj też: Transatlantycka umowa o wolnym handlu zmieni gospodarcze losy świata?