Jak daleko zajedzie Polak za swoją średnią pensję? Czy faktycznie jest coraz drożej i stać nas na coraz mniej? Mamy zaskakujące informacje: coraz dalej. Dziś pokonamy już 62 km, dziesięć lat temu było to jedynie 56 km.
W 2003 roku średnia płaca wynosiła 2314 zł, stawka za godzinę, licząc po 160 godzin miesięcznie, wynosi więc 14 zł. Niewiele, ale w tym samym czasie za litr benzyny Pb 95 płaciliśmy na stacjach ok. 3,39 zł. Za godzinę pracy statystyczny Polak mógł więc kupić 4,2 l paliwa. Ile kilometrów można więc przejechać za godzinne zarobki? Przy uśrednionym spalaniu paliwa 7,5 l na 100 km, samochód dekadę temu mógł przejechać 56,8 km.
Wraz z wejściem do Unii Europejskiej ceny zaczęły rosnąć. Już po roku ceny paliwa były wyższe o ok. 35 groszy: w 2004 litr benzyny kosztował 3,73 zł, a w 2005 r. przekroczył barierę czterech złotych. Największe tempo wzrostu cen paliw nastapiło jednak chwilę później. W 2009 roku za benzynę płaciliśmy ok. 4,2 zł, a już trzy lata później – 5,7 zł.
Przy takim tempie wzrostu cen można by się spodziewać, że stać nas na coraz krótsze podróże. Dane mogą jednak nieco zaskakiwać. Jeśli przyjrzymy się rosnącej równocześnie średniej krajowej płacy i średnim cenom paliwa, okaże się, że liczba litrów, którą można kupić za godzinę pracy, niemal się nie zmienia. Wciąż oscyluje wokół czterech litrów, raz tylko, w 2005 roku, spadła do 3,8 l. W tym czasie podróż byłaby też najkrótsza, dziewięć lat temu za godzinę pracy można było przejechać jedynie 51,9 km. Szczyt możliwości osiągnęliśmy z kolei w 2009 roku, gdy średnia pensja wynosiła 3315 zł a litr paliwa kosztował 4,18 zł. Wtedy statystyczny Polak za swoją pracę mógł kupić niemal pięć litrów paliwa (4,94 l) i przejechać blisko 66 km.
Po chwilowym załamaniu koniunktury, gdy stać nas było jedynie na 54 kilometry podróży, nie bójmy się tego powiedzieć, znów jest lepiej. Co roku sięgamy cztery kilometry dalej, dziś jest to już 62,5 km.
Wyniki naszych porównań przypominają, że równie ważna, jak sama wysokość pensji, jest cena towarów. Od 2003 roku cena paliw faktycznie poszybowała w górę, jednak to samo zjawisko dotyczy również średniej pensji.
Liczba litrów paliwa za godzinę pracy
Tak się prezentuje liczba litrów benzyny PB 95, którą można było kupić na przestrzeni 10 lat za godzinę średniej płacy krajowej.
Z wykresów widać wyraźnie dwie rzeczy: Mimo rosnących cen paliwa, Polak mógł kupić zawsze mniej więcej tyle samo surowca. Wzrost płac wyprzedził jednak wzrost cen paliw o tyle, że dziś za godzinę pracy przejedziemy 6 kilometrów dalej niż na początku badanego okresu.
>>> Czytaj też: Paliwa są coraz tańsze. Ceny będą spadać do końca wakacji