Rodzice dzieci wymagających specjalnej troski starają się, aby ich dzieci uczęszczały do zwykłej szkoły. Mają dzięki temu szansę na szybszy rozwój i integrację. Ta desperacja w umieszczeniu w zwykłej szkole dziecka z często poważnymi problemami przejawia się np. w ukrywaniu przed szkołą zaleceń lekarskich wskazujących na konieczność uczęszczania dziecka do placówki specjalnej - z uwagi na tajemnicę lekarską lekarze nie mogą przedstawić swojej opinii i wyników badań szkole. I są one ukrywane przed szkołą przez rodziców.

ZNP i MEN: Na liście uzgodnień nie ma najważniejszych dodatków dla nauczycieli. To byłyby dobre pieniądze

Nauczyciele podnosili w toku negocjacji z rządem, że jest:

1) coraz więcej dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego i

2) liczba dzieci z niekorzystnymi opiniami poradni psychologiczno-pedagogiczną PPP.

Szacuje się, że około 70% dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszcza do szkół masowych. Jeżeli w klasie 30 uczniów jest 10 takich dzieci, to łatwo sobie wyobrazić jak trudną pracę mają nauczyciele w takiej klasie. Stąd oczekiwanie nauczycieli, że dodatek za trudne i uciążliwe warunki pracy winien być przyznawany nauczycielom pracującym w określonych warunkach, bez względu na rodzaj placówki, w której są zatrudnieni.

Zespół ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli zaproponował nauczycielom 12 grudnia 2024 r.:

  • Rozszerzenie prawa do nagrody jubileuszowej dla nauczycieli (wprowadzenie uprawnienia po 45 latach pracy).
  • Przedłużenie uprawnienia do nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych o 10 lat, tj. do 2042 roku.
  • Rozszerzenie grupy nauczycieli uprawnionych do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego o nauczycieli, którzy obecnie nie mają tego prawa, m. in. nauczycieli centrów kształcenia ustawicznego, młodzieżowych domów kultury, pałaców młodzieży, szkolnych schronisk młodzieżowych.
  • Uregulowanie warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za doraźne zastępstwa dla wszystkich nauczycieli.
  • Wyeliminowanie przydzielania zastępstw doraźnych za nieobecnych nauczycieli do realizacji w czasie, w którym mają swoje obowiązkowe zajęcia.
  • Korzystniejsze ukształtowanie odpraw w związku z przejściem na emeryturę, rentę z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Ujednolicone zostaną zasady odpraw emerytalno-rentowych dla nauczycieli z odprawami przewidzianymi dla pracowników samorządowych.
  • Uregulowanie w Karcie nauczyciela ochrony przedemerytalnej w jednolity sposób dla nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania oraz na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.
  • Kwalifikacje do nauczania muzyki, plastyki będzie miał nauczyciel, który jest absolwentem szkoły muzycznej albo liceum plastycznego i ukończył dowolne studia oraz ma przygotowanie pedagogiczne.
  • Studia podyplomowe dla wszystkich nauczycieli niezależnie od czasu studia kiedy ukończyli i uzyskali kwalifikacje.
  • Ujednolicenie pensum nauczycieli kształcenia zawodowego niezależnie od rodzaju prowadzonych zajęć do 18 godzin w tygodniu.